«الْقَبْرُ رَوْضَة مِنْ رِياضِ الْجَنَّةِ اوْ
حُفْرَةِ مِنْ حُفَرِ النّيران؛ قبر يا باغى است از باغهاى بهشت، يا
حفرهاى از حفرههاى دوزخ». [1]
***
43- پاداشهاى معنوى و مادّى
ما
معتقديم: پاداشهاى قيامت هم جنبه مادّى دارد و هم جنبه معنوى، چرا كه معاد
نيز هم روحانى و هم جسمانى است.
آنچه در قرآن
مجيد و روايات اسلامى درباره باغهاى بهشتى كه نهرها از زير درختانش جارى هستند
«جَنّاتٍ تَجْرى مِنْ تَحْتِهَا الانْهارُ»[2]
باغهايى كه ميوههاى آن و سايه هايش جاودانى است
«اكُلُها دائِم وَ ظِلُّها»[3] و براى
افراد با ايمان همسران خوب بهشتى وجود دارد «وَ
ازْواج مُطَهَّرَة»[4] و مانند آن آمده است، و
همچنين آنچه درباره آتش سوزان دوزخ و مجازاتهاى دردناك آن ديده مىشود، همه ناظر
به جنبههاى مادّى پاداش و كيفر آن جهان است.
ولى از آن
مهمتر، پاداشهاى معنوى، انوار معرفت الهى و قرب روحانى پروردگار و جلوههاى جمال
و جلال اوست؛ همان لذّاتى است كه با هيچ زبان و بيانى، قابل توصيف نيست.
در بعضى آيات
قرآن بعد از بيان بخشى از نعمتهاى مادّى بهشت
[1]. صحيح ترمذى، جلد 4، كتاب صفة القيامة، باب
26، حديث 2460، در منابع شيعه اين حديث گاه از اميرمؤمنان على عليه السلام و گاه
از امام على بن الحسين عليه السلام نقل شده است (بحارالانوار، جلد 6، صفحه 214 و
218)