در تمام طول تاريخ علماى بزرگ اسلام و تمام قشرهاى مردم، به اين كار اهميّت
مىدادند، و كتابها پر است از شرح حالات كسانى كه به زيارت قبر پيامبر صلى الله
عليه و آله يا ساير قبور بزرگان مىرفتند [1] و در مجموع مىتوان گفت اين مسأله از مسائل مورد اتّفاق و
اجماع همه مسلمين است.
بديهى است هيچ كس «زيارت» را با «عبادت» نبايد اشتباه كند، عبادت و پرستش
مخصوص خداست، و منظور از زيارت احترام و بزرگداشت بزرگان اسلام و طلب شفاعت از
آنها در پيشگاه خدا مىباشد، حتّى در روايات آمده كه شخص پيامبر صلى الله عليه و
آله گاه به زيارت اهل قبور مىرفت و در بقيع مىآمد و بر آنها سلام و درود
مىفرستاد. [2]
بنابراين هيچ كس نبايد و نمىتواند در مشروعيّت اين كار از نظر فقه اسلام
ترديدى به خود راه بدهد.
***
72- مراسم سوگوارى و فلسفه آن
ما معتقديم: مسأله سوگوارى و عزادارى براى شهداى اسلام
مخصوصاً «شهداى كربلا» سبب زنده ماندن ياد آنها و خاطره فداكارىهاى آنان در راه
بقاى اسلام است، به همين دليل در مقاطع مختلفى مخصوصاً ايّام عاشورا (ده روز آغاز
محرّم) كه مصادف است با شهادت
[1]. براى آگاهى از اين روايات و
همچنين از كلمات بزرگان و حالات آنها در زمينه «زيارت» به مدرك سابقمراجعه شود
[2]. اين روايات را در صحيح مسلم و
ابوداود و نسايى و مسند احمد و صحيح ترمذى و سنن بيهقى مىتوان مطالعه كرد