باید در ظاهر کار بیشتر به شکل و ظاهر آن، توجه داشته باشیم و در باطن به روح و معنا.[1] 2. علامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی
وقتی که هفت سنگ به ستون میزنی، شیطان را از طرف این قوای هفت گانه، طرد مینمایی و راه نفوذ او را سد میکنی. افزون بر آن، با این هفت سنگ انداختن، هفت در جهنم را به روی خود میبندی. این حقایق، روی اصل اصیل و رکن رکین قرار گرفته است. اینها اسرار و حقایق عبادات است که در روح و عمق عبادات در دین مبین اسلام، نهفته است. تمام احکام و دستورات دین حنیف اسلام، اسرار و رموز و حقایق عالی و پر ارزش دارد. اینها را باید با دقت و تعمق استنباط و استخراج کرد؛ مثل این است که خاکها و سنگها وگلها را کاوش کنی و آب زلال و صاف و خنک لذت بخش از قعر آن بیرون آوری که انسان، حیوان، مزرعه، نباتات و درختها را سیراب کند، و آنها را شاداب و با طراوت سازد.[2]
3. امام خمینی (ره)
این سلطنت الهیهای است که به بنده دهند، از برای ترک اراده خود و ترک سلطنت هواهای نفسانیه و اطاعت ابلیس و جنود او و هیچیک از این نتایج که ذکر شد، حاصل نمیشود؛ مگر با حضور قلب کامل و اگر قلب در وقت عبادت غافل و ساهی باشد، عبادت او حقیقت پیدا نکند و شبه لهو و بازی است. البته چنین عبادتی را در نفس به هیچ وجه تأثیری نیست و عبادت از صورت و ظاهر به باطن و ملکوت بالا نرود، چنانچه به این