نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 236
اوّل: اينكه گناه و كردار بد از هر طرف او
را فراگرفت مانند آيه(وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ
بِالْكافِرِينَ) جهنم از هر طرف كافرين را فرا ميگيرد.
دوّم: اينكه كردار بد او را هلاك كرد مانند آيه(إِلَّا أَنْ يُحاطَ بِكُمْ)[1] و
آيه(وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ)[2] و
آيه(وَ أُحِيطَ بِثَمَرِهِ)[3] كه
در تمام اين موارد بمعناى هلاكت است و منظور اين است كه راه نجات بر آنها مسدود و
از هر طرف هلاكت آنها را فرا گرفته است.
منظور از خطيئه چيست؟
از ابن عباس و ضحاك و ابى العاليه نقل شده منظور از خطيئه شرك
بخداوند است.
حسن ميگويد: منظور گناه كبيره است.
عكرمه و مقاتل گويند: خطيئه پا فشارى و اصرار بر گناه است.
و علّت اينكه در مورد خطيئه كلمه «احاطت» بكار رفته و در مورد «سيئة»
آن كلمه استعمال نشد تنها رعايت مرتبه كامله بلاغت و فصاحت است.
(فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ ...)-
آنها ياران و ملازمين آتشند.
(هُمْ فِيها خالِدُونَ ...)- ايشان پيوسته در
آتش معذّبند چنان كه از ابن عباس و غير او روايت شده.
و آنچه در تفسير آيه شريفه با مرام اماميه مناسبت دارد همان گفته ابن
عباس است زيرا كه مؤمن در اين آيه داخل نخواهد بود و حكم پيوستگى عذاب را نخواهد
داشت. و كلمه(أَحاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ)
نيز همين معنا را ميرساند زيرا كه احاطه گناه معنايش اين است كه از هر سو گناه او
را فراگرفته و راه فرار و خلاصى ندارد و اگر
[1] سوره 12 آيه 66 يعقوب گفت بن يامين را هرگز با شما نخواهم
فرستاد مگر آنكه پيمانى مؤكد بياوريد كه او را بمن باز گردانيد مگر آنكه هلاك
شويد.
[2] سوره 10 آيه 23 و يقين كنند كه بلا و هلاكت فرا گرفته است
ايشان را.
[3] سوره 18 آيه 40 و ميوه او را عذاب و هلاكت فراگرفت.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 236