نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 1 صفحه : 127
(من از او بهترم. مرا از آتش و او را از خاك
آفريدى) بنا بر اين اگر سجده فقط قبله قرار دادن آدم نه تعظيم و بزرگداشت او بود
قطعاً ابليس اباء و امتناعى نداشت پس قول دوم درست نيست و صحيح همان وجه اول است.
ابليس فرشته بود يا جن؟
ابن عباس و قتاده و ابن مسعود معتقدند كه شيطان فرشته بود و همين قول
را- شيخ طوسى نيز اختيار كرده است. و ظاهر تفاسير و آنچه از حضرت امام صادق رسيده
همين قول است.
ولى شيخ مفيد ميگويد: ابليس جن بود و ملك نبود و روايات متواتر و
فراوان از ائمه : بهمين مضمون رسيده و مذهب اماميه نيز همين است و حسن
بصرى و على بن عيسى و بلخى و بعضى ديگر همين قول را صحيح دانستهاند. اين دسته بر
عقيده خود چنين استدلال مىكنند.
1- خداوند مىفرمايد:(إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ
مِنَ الْجِنِّ)[1] (جز ابليس كه از جن بود) و معلوم است در هر جاى قرآن كلمه «جنّ»
آمده باشد منظور همان جن معروف است.
2- قرآن در باره ملائكه مىفرمايد:(لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ)[2] (آنچه خدا به آنان فرمان دهد نافرمانى و مخالفت نمىكنند و امر خدا
را انجام ميدهند) بنا بر اين ابليس كه نافرمانى كرد ملك نبود.
3- براى ابليس ذريه و نسل است قرآن مىگويد:(أَ فَتَتَّخِذُونَهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِي وَ هُمْ لَكُمْ
عَدُوٌّ)[3] (آيا او و نسلش را دوست خود ميگيريد غير از خدا در حالى كه او دشمن
شماست) و حسن بصرى مىگويد: ابليس پدر جن است همانطور