نام کتاب : نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 34
به شما زيانى نمىرساند. دستكم ما مىتوانيم اين بيان را يك وجه در نظر بگيريم. بهعلاوه، در قرآن، همچنانكه آياتى مؤيد اين نظر داريم كه معرفت نفس، راهى براى معرفت خداست، آياتى هم داريم كه نسيان نفس و غفلت از شئون آن را ملازم با فراموش كردنِ خدا شمرده است:
«نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ؛[1]خدا را فراموش کردند و خدا نفوس خودشان را از يادشان برد».
بدينگونه، مىتوان دريافت كه توجه به نفس با توجه به خدا، نوعي قرابت يا ملازمت دارد، چنانكه نسيان و فراموشى نفس با فراموش كردن خدا چنين ملازمهاي دارد. روايات بسيارى نيز در همين زمينه از اهلبيت عصمت و طهارت ـ كه درود خدا و فرشتگان و پاكان و نيكان بر آنان باد ـ در كتابهاى روايى مضبوط است و بهويژه در كلمات قصار امير مؤمنان ـ سلام اللّه و صلواته عليه ـ در غررالحكم آمدى، جمعآورى شده است.[2]
بنابراين، يكى از وجوه اهميت شناخت انسان اين است كه به خداشناسى كمك مىكند؛ چنانكه در روايت شريفه آمده است كه راه شناخت خدا، خودشناسى است: «من عرف نفسه عرف (يا: فقد عرف) ربّه».[3]
2 ـ 6. نبوت و انسانشناسي
اعتقاد به اينكه در ميان انسانها كسانى هستند كه به مقام نبوت و رسالت مىرسند، يك نوع شناخت انسان است. مىدانيم كه بههنگام بعثت پيامبران، همواره برخى اين شبهه را مطرح مىكردند كه انسان لياقت ندارد به او وحى شود و خدا اگر مىخواست با ما
[1] حشر (59)، 19. [2]نمونههايى از آن را هم مرحوم علامه طباطبايىرحمة الله، در ذيل آية 105 سورة مائده، آوردهاند. [3]معارف قرآن، ص 322.
نام کتاب : نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 34