responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 256

با توجه به اين جهات است كه قرآن كريم بر همسر گرفتن و تشكيل خانواده اين همه تأكيد دارد و بندگان شايستة خود را چنين توصيف مي‌كند: «يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ؛ پروردگارا، ما را از همسران و فرزندانمان آرامش ديدگان ببخش». يعنى يكى از خصائص انسان‌هاى ممتاز و نمونه اين است كه از خداى متعال همسران و فرزندان خوب مى‌خواهند. به عبارت ديگر، انسانى پسنديده و ستودة خداى متعال كسى است كه افزون بر صفات نيك ديگرى كه دارد، به امر خانواده و زن و فرزند خود اهتمام فراوان مي‌ورزد. آية شريفه مرد را تشويق مى‌كند كه زن بگيرد تا فرزند بياورد و از خداى متعال زن و فرزند نيك درخواست كند.

خداوند در آية ديگري مى‌فرمايد: «وَ أَنْكِحُوا الأَيامى مِنْكُمْ وَ الصّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛[1] مردان و زنان بي‌همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را؛ اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بي‌نياز مي‌سازد؛ خداوند گشايش دهنده و آگاه است». يكى از نكات بسيار مهمى كه از اين آية شريفه استفاده مى‌‌شود اين است كه خداى متعال با آوردن كلمة «اَنٌكِحوا» به بشر مي‌آموزد كه گذشته از ازدواج كردن و همسر گرفتن كه مطلوبيت دارد، بر مردم بايسته است كه در انديشة ازدواج ديگران نيز باشند.[2] به عبارت


[1]نور (24)، 32.

[2]تعبير «انكحوا» در اينجا نظير تعبير «لَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ(فجر (89)، 18)؛ و همديگر را به خوراك دادن نيازمندان بر نمى‌انگيزيد» است. خداى متعال نمى‌فرمايد: «و لا تطعمون المسكين؛ و نيازمندان را خوارك نمى‌دهيد»، بلكه به وسيلة تعبير به كار رفته در قرآن كريم مى‌آموزد كه انسان‌ها بايد افزون بر اينكه خود به نيازمندان خوراك مى‌دهند، ديگران را نيز به اين كار نيك و شايسته برانگيزند. در آيات ديگر نيز شبيه اين تعبير به كار رفته است: حاقه (69)، 34؛ ماعون (107)، 3. در جاي ديگر مي‌فرمايد: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر؛ و همديگر را به حق سفارش كردند و همديگر را به صبر توصيه كردند». باز در اين آية شريفه گفته نشده است: «وقالوا الحق و صبروا؛ و حق گفتند و صبر كردند»؛ چرا كه انسان‌هاي صالح و مؤمن گذشته از اينكه خود سخن جز به حق نمى‌گويند و در راه حق صبر مى‌كنند، همديگر را نيز به اين اعمال پسنديده سفارش مي‌كنند. در همة اين گونه موارد، نه‌تنها نفس ازدواج كردن زنان و مردان، اطعام نيازمندان، به حق عمل كردن و صبر داشتن مطلوب است، بلكه ترويج، تشويق، توصيه و اشاعة اعمال مزبور نيز لازم و بايسته است.

نام کتاب : نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 256
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست