responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نقش تقليد در زندگي انسان نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 10

در هنگامه حرمان از محضر آن اسوه‌‌هاى معصوم و در دوران غيبت امام عصر(عجل الله تعالى فرجه الشريف) وظيفه راهنمايى و روشنگرى جامعه اسلامى بر عهده عالمان دينى و مراجع تقليد نهاده شده و اين جانشينان شايسته حيات خود را وقف حفظ، شناسايى و تبليغ دين ساخته‌‌اند و با تلاش و مجاهدتى خستگى‌‌ناپذير مى‌‌كوشند تا حريم دين را از هجوم بدخواهان و وسوسه‌‌گران حفظ كنند و رسالت الهى خويش را به انجام برسانند. بر اين اساس، بر امت اسلامى واجب است كه با تقليد و پيروى از آن بزرگواران، تا حدودى خلأ حرمان از درك محضر امام عصر(عجل الله تعالى فرجه الشريف) را پر سازند. اما على رغم اينكه تقليد راه‌‌كارى براى كشف حقيقت و مراجعه به متخصصان در هر رشته‌‌اى، امرى عقلى و فطرى است و مراجعه به كارشناسان دينى از پشتوانه عقلى و منطقى برخوردار، و مدار سيره مستمر عقلا بوده است، عدّه‌‌اى تقليد و پيروى از رهبران دينى را ناپسند معرفى مى‌‌كنند و با مغالطه‌‌هاى سخيف و با ترويج اين شعار فريبنده كه همه مردم مى‌‌توانند هرگونه بخواهند تصميم بگيرند و انتخاب كنند، مى‌‌كوشند تا اذهان مردم و به خصوص جوانان را آشفته سازند.

ترديدى نيست كه در اين قلمرو، مغالطه‌‌ها و شبهه‌انگيزى‌‌هاى شيطانى بر اساس طرح و نقشه‌‌هاى حساب شده و در جهت تقدس‌زدايى، دين‌زدايى و در هماهنگى كامل با عوامل استكبار و دشمنان اسلام و به منظور فروپاشى نظام اسلامى و خارج ساختن دين از عرصه زندگى مردم، انجام مى‌‌گيرد. از اين روى، شبهه افكنان تنها به زير سؤال بردن مسأله تقليد و الگودهى در رفتار اكتفا نمى‌‌كنند و فراتر از آن، تبعيت از گفتار و آموزه‌‌هاى دينى را نيز زير سؤال مى‌‌برند.

در اين راستا با توجه به وظيفه‌‌اى كه خداوند بر عهده دين‌‌باوران و عالمان دين نهاده تا قامت برافرازند و با همت بلند خود آتش فتنه‌‌هايى را كه دين ستيزان بر مى‌‌افروزند خاموش سازند، حكيم فرزانه، حضرت آيت‌‌الله مصباح

نام کتاب : نقش تقليد در زندگي انسان نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 10
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست