نام کتاب : چکیده ایی از اندیشه های بنیادین اسلامی نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 43
است و چه بسا دانشمندى كه پس از چهارده قرن آمده است، وحى را بهتر از پيامبر ميفهمد، زيرا اين ذهنيت كه به واسطه اكتشافات علمى پس از چهارده قرن به وجود آمده است، زمينه مناسبترى براى ادراك دارد.
چنان كه ملاحظه ميكنيد اين نظريه به اين نتيجه منجر ميشود كه ما نميتوانيم به نصوص و به ويژه نصوص سنت تمسك كنيم و نميتوانيم يقين پيدا كنيم كه آيهاي از آيات الهى را فهميدهايم؛ زيرا تمام اينها در معرض خطا و اشتباه و تغيير هستند. صاحب اين نظريه ميگويد من ادعا نميكنم كه دين تغيير ميكند؛ حقيقت و گوهر دين در نزد خدا موجود است و علم ما به آن احاطه پيدا نميكند، ولى پيامبر آنچه را به عنوان دين بر او القا شده است با فهم بشرى خودش فهميده است و لذا ممكن است كه اشتباه باشد و به همين ترتيب به طريق اولى فهم دانشمندان دينى هم ممكن است اشتباه باشد. هيچ ضمانتى براى صحت اين فهم وجود ندارد. پس ناچار بايد گفت كه: هر كسى دين را با فهم شخصى خودش فهميده است و هيچ كس حق ندارد با ديگرى مناقشه كند و نظرش را رد كند؛ زيرا هر كسى دين را بر حسب ذهنيت خويش ميفهمد و هيچ كدام از فهمها بر ديگرى برترى ندارد. شيعه بر سنّى و سنّى بر شيعه برترى ندارد و بالاتر اين كه موحدان بر مشركان برترى ندارند؛ زيرا همگى تابع ذهنيات خويش هستند كه علوم عادى، عرف و عادات و ...، برايشان ساخته است. بديهى است در اين صورت بايد فاتحه اسلام را خواند!!
قرائتهاى مختلف از دين (هرمنوتيك)
عدهاي ديگر نيز وجود دارند كه ميگويند دين قرائتهاى مختلف دارد و هر كسى ميتواند قرائت خاص خود را از دين داشته باشد و هيچ كس مجبور نيست قرائت ديگران را بپذيرد. رأى و نظر هر كسى محترم است و
نام کتاب : چکیده ایی از اندیشه های بنیادین اسلامی نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 43