responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : زينهار از تکبر نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 129

حركت در‌آوردند و ژوليده موى و گرد و غبار گرفته در حالى كه لباس‌ها‌(ى زيبا و تجمّل) را به كنارى افكنده (و با پوششى بسيار ساده) زيبايى‌هاى طبيعى و خدادادى خود را با رها كردن موها (و نرسيدن به پيرايش آن) (حسب ظاهر) پريشان نموده‌اند، با پاى پياده مسير (عشق و بندگى) را طى مى‌نمايند.

در آن چند روز بايد تمام حواس، خود را بر بندگى و خاكسارى متمركز كرد و از آينه و زيور فاصله گرفت، و به اين ترتيب با خودبزرگ‌بينى، و استكبار به ستيز پرداخت، و براى هميشه زندگى اين درس حيات‌بخش را مورد توجّه قرار داد.

علت سختى آزمون

ابْتِلاَءً عَظِيماً وَامْتِحَاناً شَدِيداً وَاخْتِبَاراً مُبِيناً وَتَمْحِيصاً بَلِيغاً جَعَلَهُ اللهُ سَبَباً لِرَحْمَتِهِ وَوُصْلَةً إِلَى جَنَّتِهِ. وَلَوْ أَرَادَ سُبْحَانَهُ أَنْ يَضَعَ بَيْتَهُ الْحَرَامَ وَمَشَاعِرَهُ الْعِظَامَ بَيْنَ جَنَّات وَأَنْهَار وَسَهْل وَقَرَار جَمَّ[1]الاَْشْجَارِ دَانِيَ الثِّمَارِ مُلْتَفَّ الْبُنَى مُتَّصِلَ الْقُرَى، بَيْنَ بُرَّة[2] سَمْرَاءَ[3]وَرَوْضَة خَضْرَاءَ، وَأَرْيَاف[4] مُحْدِقَة[5] وَعِرَاص[6] مُغْدِقَة[7] وَرِيَاض


[1] فراوان. مصباح المنير، ص 110.

[2] البُرّ: القمح (گندم). همان، ص 43.

[3] صحاح پس از اشاره به استعمال آن در رنگ (سبزه)، «سمراء» را گندم و «الأَسْمَران» را آب و گندم معنا كرده است. ج 2، ص 688.

[4] سرزمين حاصلخيز. صحاح، ج 4، ص 1367.

[5] اِحداق، احاطه كردن و در بر گرفتن است. مصباح المنير، ص 125.

[6] مفرد آن «عَرصه» است و به حياط منزل و بخشى كه در آن ساختمان‌سازى نشده، اطلاق مى‌گردد. مصباح المنير، ص 402.

[7] قال الله تعالى: «لأََسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقا» (جن، 16) اى كثير‌؛ مصباح المنير، ص 443.

نام کتاب : زينهار از تکبر نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی    جلد : 1  صفحه : 129
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست