responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 508
سوم اینکه ، حکم به فضیلت آن دو طائفه و خوشنودى خدا از ایشان در خود آیه مقید شده به ایمان و عمل صالح ، و سیاق آیه بخوبى بر این معنا گواهى مى دهد، چون آیه شریفه ، مؤ منین را در سیاقى مدح کرده که در همان سیاق منافقین را به کفر و اعمال زشت مذمت نموده است . علاوه ، در سایر مواردى که خدا مؤ منین را مدح نموده و به خیر و خوبى یاد کرده و به وعده هاى نیکى دلخوش ساخته همه جا گفتار خود را مقید کرده به صورتى که ایمان داشته باشند و عمل صالح بکنند، مانند آیه (( للفقراء المهاجرین الذین اخرجوا من دیارهم و اموالهم یبتغون فضلا من الله و رضوانا و ینصرون الله و رسوله )) تا آخر آیات سه گانه .
و آیه (( و یستغفرون للذین آمنوا ربنا وسعت کل شى ء رحمة و علما فاغفر للذین تابوا و اتبعوا سبیلک و قهم عذاب الجحیم ربنا و ادخلهم جنات عدن التى وعدتهم و من صلح من آباءهم و ازواجهم و ذریاتهم )) که استغفار و دعاء ملائکه در حق مؤ منین را حکایت مى کند.
و آیه (( محمد رسول الله و الذین معه اشداء على الکفار رحماء بینهم ... وعد الله الذین آمنوا و عملوا الصالحات منهم مغفرة و اجرا عظیما )) .
و آیه (( و الذین آمنوا و اتبعتهم ذریتهم بایمان الحقنا بهم ذریتهم و ما التناهم من عملهم من شى ء کل امرء بما کسب رهین )) خواننده محترم در کلمه (( بایمان )) و جمله (( کل امرء... )) - دقت بفرماید.
و اگر حکم در آیه مقید به ایمان و عمل صالح نباشد، و خداوند از ایشان راضى باشد و ایشان را در هر حال چه نیکى بکنند و چه نکنند چه تقوا بخرج دهند و چه ندهند مى آمرزید، آیه شریفه آن آیه دیگر را که فرموده : (( فان الله لا یرضى عن القوم الفاسقین و آیه و الله لا یهدى القوم الفاسقین )) و آیه (( و الله لا یحب الظالمین )) و همچنین آیات بسیار زیادى را تکذیب مى کرد؛ چون این آیات یا به مطابقه و یا بالتزام دلالت دارد بر اینکه خداوند از ستمگر و فاسق و هر کس که امر و نهى او را اطاعت نکند راضى نیست ، و این دلالت طورى است که تخصیص و تقیید و یا نسخ برنمى دارد.
و همچنین امثال آیه (( لیس بامانیکم و لا امانى اهل الکتاب من یعمل سوء یجزبه )) که خطاب به مؤ منین است ، با این احتمال نمى سازد.
علاوه ، اگر بنا باشد حکم خوشنودى خدا در آیه مورد بحث مقید به ایمان و عمل صالح نباشد، بایستى تمامى آیاتى را که راجع به جزا و پاداش نازل شده و وعد و وعید مى دهد، همه را مقید کنیم به غیر آن دو طائفه ، و بگوئیم هر گناهى از هر کس سر بزند کیفرى دارد مگر از سابقون از مهاجرین و انصار، و آیات راجع به جزاء و پاداش آنقدر زیاد است که اگر بخواهیم یک یک آنها را مقید کنیم اصل نظام وعد و وعید اختلال یافته ، بیشتر شرایع و احکام دین لغو گشته ، حکمت تشریع آنها باطل میشود، چه اینکه بگوئیم (( من )) تبعیضى است و این فضیلت مخصوص ‌ بعضى از مهاجرین و انصار است ، و یا بگوئیم بیانیه است ، و فضیلت از آن تمامى ایشان است ، و این خود روشن است که در هر صورت این اشکالات وارد مى شود، (حتى اگر درباره یک نفر هم مى بود باز هم این اشکالات وارد بود).
معناى رضایت مؤ منین از خدا و رضایت خدا از مؤ منین و بیان اینکه رضایت خدا از اوصاف فعل او است نه از اوصاف ذاتش
رَّضىَ اللَّهُ عَنهُمْ وَ رَضوا عَنْهُ
رضایت از جانب ما مردم ، به معناى موافقت دل با عملى از اعمال است ، بدون اینکه ناراحت شود و احساس تضادى کند، مثلا مى گویند: فلانى به فلان امر راضى شد یعنى موافقت کرد و از آن امتناع نورزید، و این رضایت به صرف کراهت نداشتن حاصل مى شود، و لازم نیست که دوست هم داشته باشد. پس ، رضایت بنده از خداى تعالى به همین محقق میشود که هر امرى را که خدا از او خواسته کراهت نداشته باشد، و هر چیزى را که او نهى کرده و از بنده اش نخواسته دوست نداشته باشد، و این محقق نمى شود مگر وقتى که بنده به قضاى الهى و کارهاى تکوینى و عالمى او راضى ، و همچنین به حکم او و آنچه را که تشریعا از وى خواسته تن دردهد، و به عبارت دیگر در تکوین و تشریع تسلیم خدا شود، که همان معنى واقعى اسلام و تسلیم شدن به خداى سبحان است .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 508
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست