responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 137
مؤ لف : اخبارى که از ائمه اهل بیت (علیهم السلام ) رسیده متواتر است در اینکه خمس مختص به خدا و رسول و امام از اهل بیت و یتیمان و مسکینان و ابن سبیل سادات است ، و به غیر ایشان داده نمى شود. و اینکه خمس به شش سهم به همان نحوى که در روایات بالا آمده تقسیم مى شود. و اینکه خمس مختص به غنائم جنگى نیست ، بلکه هر چیزى را که در لغت غنیمت شمرده شود شامل مى شود، مانند سود کسب و گنج و استخراج مروارید از دریا و معدنها و کشتى رانى . و در روایات ائمه - همانطور که گذشت - آمده که خمس موهبتى است از ناحیه خدا براى اهل بیت که بدین وسیله زکات و صدقات را بر ایشان حرام کرد.
    و در الدر المنثور است که ابن ابى شیبه به وجهى و ابن منذر به وجهى دیگر از ابن عباس (رضى الله عنه ) نقل کرده اند که نجده حرورى اشخاصى را نزد او فرستاد و از سهم ذى القربى که خداوند در قرآن ذکر کرده پرسید، ابن عباس در جوابش نوشت : ما معتقد بودیم که ذى القربى رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) مائیم ، لیکن قوم ما، ما را از این حرف منع کردند. گفتند: او مى پرسد به عقیده تو از آن کیست ؟ ابن عباس (رضى الله عنه ) گفت : این سهم مال اقرباى رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) است و رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) در میان ایشان تقسیم کرد.
و اما عمر خمس را بر ما عرضه کرد و ما آن را کمتر از حق خود دیدیم لذا قبول نکرده و به او برگرداندیم و به اهل بیت پیشنهاد کرده بود که تنها کسانى را که زن مى گیرند کمک کند و قرض مقروضین را ادا کند و به فقر ایشان بدهد و به بیشتر از آن حاضر نشد.
مؤ لف : اینکه در روایت داشت : گفتند او مى پرسد به عقیده تو از آن کیست معنایش این است که آن اشخاصى که نجده آنها را نزد ابن عباس ‌ فرستاده بود گفتند: نجده مى گوید، یعنى مى پرسد فتواى تو در مصرف خمس چیست ؟
و اینکه ابن عباس در جواب گفت : (( این سهم مال اقرباى رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) است ... )) ظاهر در این است که خواسته است ذى القربى را به اقرباى رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) تفسیر کند. و ظاهر روایات سابق که از ائمه اهل بیت (علیهم السلام ) نقل کردیم این است که ائمه (علیهم السلام ) ذى القربى را به امامان از اهل بیت تفسیر کرده اند. و ظاهر آیه شریفه هم همین معنا را تایید مى کند، چون از (( ذى القربى )) به لفظ مفرد تعبیر کرده و نفرموده (( ذوى القربى )) .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست