responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 2  صفحه : 320
وَ قَدِّمُوا لاَنفُسِکمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکم مُّلَقُوهُ وَ بَشرِ الْمُؤْمِنِینَ...

امر به ازدواج و تناسل و دیگر دستوراتى که مربوط به زندگانى دنیوى است به امر به عبادت و ذکر خدا منتهى مى شوند
گفتیم : مراد از اینکه فرمود: ((قدموا لانفسکم )) - که یا خطاب به مردان است ، و یا به مردان و زنان هر دو، - واداشتن انسانها به ازدواج و تناسل است ، تا نوع بشر در زمین باقى بماند، و این هم معلوم است که غرض خداى سبحان از بقاى نوع بشر در زمین ، بقاى دین او، و ظهور توحید و پرستش او است ، و براى این است که جوامع بشرى باشند تا با تقواى عمومى خود او را بپرستند، همچنانکه فرمود: ((و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون )).
بنابراین اگر دستوراتى مى دهد که با حیات آنان و بقایشان مرتبط است ، براى این است که به این وسیله آنان را به عبادت پروردگارشان برساند، نه براى اینکه بیشتر به دنیا بگروند، و در شهوات شکم و فرج فرو رفته ، در وادى غى و غفلت سرگردان شوند.
پس مراد از جمله (و براى خود مقدم بدارید) هر چند مساءله توالد و تقدیم داشتن افرادى جدید الوجود به بشریت و جامعه است ، بشریتى که همه روز افراد زیادى از آن دستخوش مرگ و فنا مى شود، و به مرور زمان عددش نقصان مى پذیرد، و لیکن این مطلوبیت فى نفسه نیست غرض به خود توالد تعلق نگرفته ، بلکه براى این است که با توالد و آمدن افرادى جدید به روى زمین ذکر خداى سبحان در زمین باقى بماند، و افراد صالحى داراى اعمال صالح پدید آیند، تا خیرات و مثوباتشان هم عاید خودشان شود، و هم عاید پدرانى که باعث پدید آمدن آنان شدند، همچنانکه فرمود: ((و نکتب ما قدموا و آثارهم )).
بیانى که از نظر خواننده گذشت این احتمال را تاءیید مى کند که مراد از تقدیم براى خود از پیش فرستادن اعمال صالح است ، براى روز قیامت ، همچنانکه در جائى دیگر فرموده : ((یوم ینظر المرء ما قدمت یداه )) و نیز فرموده : ((و ما تقدموا لانفسکم من خیر، تجدوه عند الله هو خیرا و اعظم اجرا)).
پس جمله : ((و قدموا لانفسکم و اتقوا الله و اعلموا انکم ملاقوه )) از نظر سیاق نظیر آیه :



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 2  صفحه : 320
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست