responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 513
در آنچه از شرایع دین که تشریع کرده ، و پذیرفتن آن بدون چون و چرا است ، و مراد ((از اطاعت رسول )) انقیاد و امتثال دستوراتى است که او به حسب ولایتى که بر امت دارد مى دهد، ولایتى که خدا به او داده است .
و کلمه ((تولى )) در جمله ((فان تولیتم فانما على رسولنا البلاغ المبین ))، به معناى اعراض ، و کلمه ((بلاغ )) به معناى تبلیغ است .
اطاعت رسول (ص ) اطاعت خدا و نافرمانیش نافرمانى او است
و معناى جمله این است : که اگر شما از اطاعت خدا در آنچه از دین تشریع کرده ، و یا از اطاعت رسول بدان جهت که ولى امر شما است در آنچه به شما دستور مى دهد اعراض کنید، رسول ما نمى تواند شما را مجبور بر اطاعت کند، براى اینکه او ماءمور به رفتار نشده بلکه تنها ماءمور شده که رسالت خدا را به شما برساند، که رسانید.
از اینجا روشن مى شود که آنچه رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) زاید بر احکام و شرایع قرآن دستور داده ، چه اوامرش و چه نواهیش ، رسالت خداى تعالى است ، و در حقیقت اوامر و نواهى خدا را رسانده ، و اطاعت مردم در آن اوامر و نواهى نیز مانند اطاعت اوامر و نواهى قرآن اطاعت خدا است ، همچنان که اطلاق آیه زیر نیز براین معنا دلالت مى کند، چون مى فرماید: ((و ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن اللّه ))، و ظاهرش این است که اطاعت رسول در آنچه امر و یا نهى مى کند، به طور مطلق لازم است ، چون آن جناب در آن اوامر و نواهى ماذون به اذن خدا، و اذن خدا در اطاعت رسول مستلزم علم و مشیت خدا به اطاعت اوست ، و وقتى اطاعت اوامر و نواهى او را اراده کرده باشد، قهرا خود آن اوامر و نواهى را هم اراده کرده است ، پس معلوم مى شود امر و نهى رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) از مصادیق امر و نهى خود خدا است ، هر چند که در مورد غیر احکام و شرایعى باشد که خود خدا جعل کرده است .
و به خاطر همین که گفتیم برگشت اطاعت رسول به اطاعت خداى تعالى است ، در آیه شریفه از غیبت به خطاب التفات شده با اینکه قبلا خدا را غایب فرض کرده ، فرموده بود: ((خدا را اطاعت کنید)) دنبالش خدا را متکلم به حساب آورده ، مى فرماید: ((رسول ما))، تا بفهماند گفته ها و دستورات رسول هم دستورات ما است ، و مع ذلک در ضمن سخن تهدیدى هم کرده باشد، و به طور اشاره فهمانده باشد که نافرمانى او نافرمانى ما است .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 19  صفحه : 513
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست