responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 371
این دو تفسیر مالا یکى است براى اینکه مهاجرین در راه خدا براى دین مهاجرت کردند که مجتمعى اسلامى و پاک تشکیل دهند که در آن مجتمع جز خدا کسى پرستش نشود، و جز عدل و احسان چیزى حکومت نکند، و یا براى این بود که به مجتمعى وارد شوند و در آن منزل کنند که وضعش چنین باشد، پس اگر از مهاجرتشان امید حسنه اى داشتند، و یا وعده حسنه اى داده شدند آن حسنه همین مجتمع صالح بود و نیز اگر آن شهر را که بدان مهاجرت کردند، ستودند براى این بود که جاى تشکیل چنین مجتمعى بوده نه براى اینکه آب و هوایش خوب بوده ، پس هدف و غرض از حسنه اى که وعده داده شدند که در دنیا به آن برسند همین مجتمع صالح بوده چه اینکه مقصود از حسنه شهر باشد و یا حالت حسنه اى که در آن شهر به خود مى گیرند.
((و لاجر الاخرة خیر لو کانوا یعلمون )) این ، تتمیم وعده قبلى و اشاره به این نکته است که اجر اخروى از اجر دنیوى که گفته شد بهتر است اگر مردم بدانند که خدا در آخرت چه نعمتهایى برایشان آماده کرده ، زیرا در آخرت سعادت آمیخته با بدبختى نیست ، بلکه خلودى است که فنا در آن راه ندارد و کام و لذتش با ناکامى توأ م نیست ، جوار رحمت رب العالمین است .
الَّذِینَ صبرُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکلُونَ
بعید نیست که از سیاق دو آیه مورد بحث ، استفاده شود که بیشترین عنایتى که در آن دو است نسبت به وعده اى است که خدا به مهاجرین داده بدون اینکه نظرى داشته باشد که خبر دهد قبل از این هجرت اتفاق افتاده یا نه .
و خلاصه از سیاق استفاده مى شود که وضع این دو آیه وضع جمله شرطیه است ، و گویا مى خواهد بفهماند هر کس که در راه خدا مهاجرت کند اجرى چنین و چنان مى برد، نه اینکه بخواهد از وقوع هجرت خبر داده و به مهاجرینش وعده نیکو دهد.
آن وقت در جمله ((الذین صبروا)) مهاجرین در راه خدا را توصیف به صبر و توکل مى کند بدون اینکه بخواهد نسبت به عکس العمل مهاجرین در برابر آزار و اذیت مشرکین در ایام توقفشان در میان آنان ، اظهار نظرى کرده باشد.
علت توصیف مهاجرین به دو صفت صبر و توکل
و اگر به این دو صفت توصیف فرموده به این عنایت است که این دو صفت در رسیدن به آن غایت حسن که خدا وعده داده کمال دخالت را دارد، زیرا اگر بر تلخى جهاد، صبر نمى کردند و در هنگام هجوم بلاها توکلى به خدا نمى داشتند و همه اعتمادشان به خودشان بود با آن ضعفى که از هر جهت داشتند جا خالى مى کردند، و نمى توانستند ایستادگى کنند،



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 371
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست