responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 334
پس اینها که به روز جزا ایمان ندارند دلهایشان منکر حق است و نسبت به آن عناد و لجاج دارند، و مى خواهند با لجاجت در برابر حق ، خود را بزرگتر از حق جلوه دهند، و بهمین جهت بدون هیچ دلیل و حجتى از انقیاد در برابر حق سر بر مى تابند.
لا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَ مَا یُعْلِنُونَ إِنَّهُ لا یحِب الْمُستَکْبرِینَ
کلمه ((لا جرم )) کلمه اى است مرکب از ((لا)) و ((جرم )) که در همه احوال به یک صورت استعمال مى شود، و بطورى که ((خلیل )) و ((سیبویه )) گفته اند معناى تحقیق را افاده مى کند، تعریفهایى هم که دیگران براى این کلمه کرده اند، برگشتش به همین تعریف خلیل و سیبویه است ، هر چند که در اصل مرکب بودنش اختلاف کرده اند خلیل گفته : این کلمه ، کلمه تحقیقى است که جز در مورد جواب ، استعمال نمى شود، مثلا شنونده در برابر سخن گوینده اى که گفته : ((چنین و چنان کرده اند)) مى گویند: ((لا جرم پشیمان خواهند شد)).
و معناى آیه این است که محققا و یا حقا خداى تعالى آنچه را که ایشان پنهان مى دارند و یا آشکار مى سازند مى داند، و این تعبیر کنایه از تهدید به کیفرى سخت است ، یعنى خدا مى داند کارهایى که در نهان و آشکار مى کنند، و بزودى آنان را به سزاى اعمالشان مى رساند و در برابر انکار و استکبارشان مؤ اخذه مى فرماید، زیرا او مستکبرین را دوست نمى دارد.
وَ إِذَا قِیلَ لهَُم مَّا ذَا أَنزَلَ رَبُّکمْ قَالُوا أَسطِیرُ الاَوَّلِینَ
راغب در مفردات مى گوید ((سطر))، هم به فتحه سین و سکون طاء و هم به فتحه هر دو استعمال مى شود که هم در کتابت و نوشته به ردیف و هم در درختان کاشته شده به ردیف ، و هم در مردمى که به ردیف ایستاده باشند بکار مى رود، و جمع آن اسطر و سطور و اسطار مى آید.
اما در مورد کلمه ((اساطیر)) در آیه مورد بحث ، مبرد گفته : جمع ((اسطوره )) است ، مانند کلمه اراجیح که جمع ارجوحه و اثافى که جمع اثفیه و احادیث که جمع احدوثه است ، و اساطیر الاولین به معناى نوشته هائى از دروغ و خرافات است که اهلش به خیال خود آن را مقدس ‌ مى شمرده اند همچنانکه خداى تعالى بدان اشاره نموده و در نقل کلام کفار فرموده که : در باره قرآن گفتند: ((اساطیر الاولین اکتتبها فهى تملى علیه بکرة و اصیلا)) این بود کلام مبرد، و غیر او گفته اند: اساطیر جمع اسطار است ، که گفتیم (اسطار هم ) جمع سطر است ، و بنا به گفته آنان کلمه مذکور جمع الجمع خواهد بود.



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 12  صفحه : 334
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست