responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 10  صفحه : 574
راه رسیدن به سعادت حقیقى خود را گم کردند و نتیجه قهرى گم شدن راه این شد که به راهى افتادند که منتهى به آتش دوزخ مى شد، پس آتش ‌ دوزخ همان وردى است که ورودشان به آن ورد خواهد بود که چه بسیار بد مورودى است براى اینکه گوارایى ورد و شیرینى آن براى این است که حرارت جگر را مى نشاند و اندرون تفته عطشان را خنک مى کند و چنین وردى آب گوارا است نه آتش ، آن هم آتش دوزخ ، پس اگر آب خنک و گوارا مبدل به عذاب آتش شود، مورود (راه ورودى به لب آب ) وردى بسیار بد خواهد بود.
وَ أُتْبِعُوا فى هَذِهِ لَعْنَةً وَ یَوْمَ الْقِیَمَةِ بِئْس الرِّفْدُ الْمَرْفُودُ

مراد از: ((و اتبعوا فى هذه لعنة و یوم القیمة بئس الرفد المرفود))
یعنى قوم فرعون امر فرعون را متابعت کردند، لعنت خدایى هم آنان را متابعت کرد و لعنت خدا عبارت است از رحمت او و رانده شدن از ساحت قرب او که به صورت عذاب غرق تجسم یافت ، ممکن هم هست بگوییم : لعنت ، حکمى است مکتوب از خداى تعالى در نامه اعمالشان به اینکه از رحمت الهى دور باشند که اثر این دورى از رحمت ، غرق شدن در دنیا و معذب شدن در آخرت باشد.
((و یوم القیامة بئس الرفد المرفود))، کلمه ((رفد)) به معناى عطیه (بخشش ) است و اصل در معناى ((رفد)) عون (یاور) بوده و اگر عطیه را نیز رفد و مرفود خوانده اند به این مناسبت بوده که عطیه ، گیرنده را در برآوردن حوائجش یارى مى دهد و معناى جمله مورد بحث این است که آن عطیه اى که در قیامت به آنان داده مى شود عطیه بدى است و آن آتش است که اینان در آن افروخته مى شوند و این آیه نظیر آیه زیر است که مى فرماید: ((و اتبعناهم فى هذه الدنیا لعنة و یوم القیامة هم من المقبوحین )).
و چه بسا مفسرینى که کلمه ((یوم القیامة )) را در آیه شریفه ظرفى متعلق به جمله ((اتبعوا)) و یا به کلمه ((لعنة )) گرفته اند نظیر کلمه ((فى هذه )) که آن را نیز متعلق به آن یا این دانسته و گفته اند معناى آیه چنین است که خداى تعالى در دنیا و آخرت لعنت را دنبالشان قرار داد و یا چنین است که خداى تعالى دنبالشان قرار داد لعنت دنیا و آخرت را، آنگاه سخن را از نو آغاز کرده و فرموده : ((بئس الرفد المرفود)) یعنى بد است آن عطیه اى که داده شده ، یعنى آن لعنتى که اینان متبوع آن شدند و یا آن عطیه اى که داده شدند و عبارت بود از اتباع به لعن .
و الحمد لله رب العالمین
 

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 10  صفحه : 574
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
   ««اول    «قبلی
   جلد :
فرمت PDF شناسنامه فهرست