responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الاحتجاج - ترجمه غفاری نویسنده : الطبرسي، أبو منصور    جلد : 1  صفحه : 48


و عيان فرموديد فكر نمائيم .
آن حضرت فرمود كه مهلتست اما بشرطى كه نظر و فكر شما از روى خلوص عقيدت و صدق طويت بود بلكه مطرز بطراز انصاف و رويت باشد تا آنكه شايد بوسيلهء آن ، خداى تعالى شما را هدايت كند .
بعد از آن حضرت رسول انس و جان روى سعادت و اقبال بجانب نصارى ضال آورده فرمود : كه اى نصارى شما بكدام حجج و دلائل محتجج و مستدل گشته ميگوئيد كه حضرت قديم عز و جل متحد بپسر خود مسيح و باو مستكمل شده مطلب شما از اين قول نامعقول چيست ؟ اگر اراده شما از اين كلام كذب التيام آنست كه ذات غنى قديم بعد از وجود و حدوث عيسى عليه التحية و التسليم محدث شده يا آنكه ميگوئيد كه ذات حضرت واجب الوجود قديم است ليكن چون عيسى عليه التحية و الدعا محدث و نو پيدا شده آن حضرت بعد از اتحاد بخلاق العباد و بنوت قديم گشته ، يا آنكه ميگوئيد كه حضرت ملك تعالى روح الله را بعزت و كرامتى مخصوص و معزز گردانيد كه سابقا هيچ احدى از انبيا و رسل و ملايك گرام بآن عزت و اكرام و عنايت و احترام مفتخر و مستكمل نشدند ، اگر ارادهء شما از اين كلام نافرجام آنست كه ذات واجب تعالى بعد از اتحاد بحضرت عيسى عليه السّلام حادث شده باشد پس قول شما از اين نافرجام آنست مبطل مدعاى شماست زيرا كه بنا بر قول شما لازم آيد كه قديم بحدوث منقلب شود و اين كلام بحسب عقل سليم باطل و غير مستقيم است ، و اگر ميگوئيد كه حضرت عيسى عليه السّلام محدثست ليكن بعد از اتحاد آن حضرت بخلاق العباد قديم گردد اين مقال نيز نزد اصحاب عقل و كمال و ارباب فضل و حال مستبعد و محالست كه حادث قديم گردد ، و اگر از اتحاد عيسى بخلاق العباد اراده معنى اختصاص و اصطفاى او از ساير عباد نموديد پس بر شما لازم و واجب گردد كه قائل بحدوث عيسى عليه السّلام و حدوث معنى اتحاد

نام کتاب : الاحتجاج - ترجمه غفاری نویسنده : الطبرسي، أبو منصور    جلد : 1  صفحه : 48
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست