responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احوال وآثار محمد بن جرير طبرى ( فارسي ) نویسنده : شهابی، علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 17


< فهرس الموضوعات > سفرهاى تحصيلى طبرى و مباحثات و مناظرات او با علما و حوادثى كه براى او در مسافرتها رخ داده است < / فهرس الموضوعات > سفرهاى تحصيلى طبرى و مباحثات و مناظرات او با علما و حوادثى كه براى او در مسافرتها رخ داده است ازين پيش گفته شد كه طبرى در آمل مازندران متولد شد و چون بنقل خود طبرى پدرش خوابى ديده بود از همان زمان كودكى طبرى ، بتعليم و تربيت وى همت گماشت و از همراهى به فرزند در راه تحصيل علوم و آداب هيچ دريغ نكرد . طبرى مقدمات علمى را در همان آمل نزد فضلاى آنجا فرا گرفت و پس از آن بگردش و مسافرت در داخل و خارج ايران پرداخت و در هر جا عالم و فقيه و محدثى سراغ داشت بدانجا رهسپار ميشد و فقه و حديث و ادبيات و ديگر علوم متداول آن عصر را از آنان فرا ميگرفت تا بدان پايه رسيد كه بر اغلب دانشمندان معاصرش پيشى گرفت و شهرت و آوازهء علميش در شهرهاى بزرگ اسلامى آن زمان پراكنده شد چنانكه بهر شهرى وارد ميشد دانشمندان و دانش پژوهان آنجا گردش را فرا ميگرفتند و از محضر و مجلس درس و بحث او بهره ميگرفتند و درك صحبتش را غنيمت ميشمردند . تا آخر الامر ، بغداد ، مركز خلافت و علوم و دانشگاههاى اسلامى و بزرگترين شهر آباد و پر جمعيت آن عصر را محل اقامت خود قرار داد و بتعليم و تدريس و تأليف و تصنيف پرداخت .
< فهرس الموضوعات > مسافرت برى < / فهرس الموضوعات > مسافرت برى نخستين سفرى كه طبرى براى فرا گرفتن و نوشتن علم حديث كرد ، بسوى رى بود . در آن عصر علم حديث از مهمترين و رائج ترين علوم اسلامى بود و شهر رى نيز يكى از مراكز علمى و محل رفت و آمد دانشمندان و دانش پژوهان بود . طبرى در رى صحبت و محضر اغلب فقها و اساتيد را درك كرد و در آنجا علوم و احاديث بسيارى فرا گرفت . از اساتيد مشهور وى در رى يكى محمد بن حميد رازى و ديگرى مثنى بن ابراهيم ابلى [1] است . طبرى بيشتر علوم خود را در رى از آن دو تن فرا گرفت چنانكه نوشته‌اند كه طبرى افزون از صد



[1] ابلى منسوب به ابله بضم اول و دوم و تشديد سوم نام شهرى بوده است نزديك بصره و در نزد قدما يكى از جنات سه‌گانه شمرده ميشده است . )

نام کتاب : احوال وآثار محمد بن جرير طبرى ( فارسي ) نویسنده : شهابی، علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست