responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 336


اين خبر باطلاع عبد الله بن مطيع رسيد دستور داد ابراهيم را دستگير كنند و گروهى را به خانه او فرستاد ، چون اين خبر به مختار رسيد يكصد سوار به يارى ابراهيم فرستاد و چون آنان پيش ابراهيم رسيدند بر اصحاب ابن مطيع حمله كرد و آنان گريختند و ابراهيم بسوى دار الاماره حركت كرد مختار هم خود را با هفت هزار سوار باو رساند .
عبد الله بن مطيع در كاخ خود متحصن شد و به نگهبانان و سپاهيان پيام داد و حدود سه هزار تن آمدند ، مختار هم ندا داد كه اى خونخواهان حسين ( ع ) و حدود ده هزار مرد از كسانى كه با او براى خونخواهى امام حسين ( ع ) بيعت كرده بودند آمدند و در اين باره عبد الله بن همام چنين سروده است .
« در شب قيام مختار وقايعى اتفاق افتاد كه جوانان را سرگردان كرد و از كارهاى جوانى بازداشت ، مختار فرياد برآورد اى خونخواهان حسين و لشكرها پس از پاسى از شب از قبيله همدان آمدند ، از قبيله مذحج هم رئيس ايشان كه پسر مالك است لشكرها را از پى يك ديگر مىآورد ، يزيد هم با جوانان دلير و استوار قبيله اسد براى يارى او آمد » .
عبد الله بن مطيع از قصر خود بيرون آمد و لشكرهاى او جمع شدند . مختار هم با ياران خود باو حمله كرد و بر مقدمه سپاه مختار ، ابراهيم بن اشتر بود و دو لشكر روياروى شدند و جنگ كردند و گروه بسيارى از لشكر عبد الله بن مطيع كشته و ديگران فرارى شدند . ابن مطيع ناچار به قصر پناه برد و با گروهى از خواص خود متحصن شد ، افراد قبيله همدان از محل خانه عمارة بن عقبة بن ابى معيط با ريسمان از ديوار كاخ بالا رفتند ، و چون ابن مطيع ناتوانى خود را در برابر ايشان ديد از مختار براى خود و همراهان امان خواست و مختار تقاضاى او را پذيرفت و باو امان داد .
ابن مطيع از كاخ بيرون آمد و مختار او را گرامى داشت و رعايت خويشاوندى و نزديكى او را با عمر بن خطاب نمود و دستور داد صد هزار هزار درم ؟ ! [ 362 ] از بيت المال را باو دادند و باو گفت هر كجا مىخواهى برو .


362 - كلمه هزار بدون ترديد تكرار شده است ، مبلغ يكصد هزار درم صحيح است ، ر . ك ، نويرى ، نهاية الارب ، ج 21 ، فصل پيروزى مختار بر كوفه . ( م )

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 336
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست