responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 26


خداوند ايشان را غرق كرد و نوح و همراهانش در كشتى نجات يافتند ، كشتى بر قله كوه جودى مستقر شد و آرام گرفت و اين كوه در بقردى و بازبدى كه در منطقه جزيره است قرار دارد . [ 1 ] و چون نوح درگذشت پسرش سام را به جانشينى خود گماشت و او نخستين كسى است كه سلطنت را پايه نهاد ، پس از سام كسى بنام جم پسر ويرنجهان پسر ايران كه همان ارفخشذ بن سام بن نوح است سلطنت را برقرار ساخت . و خداوند همه كسانى را كه همراه نوح در كشتى بودند و نجات يافتند غير از سه پسر نوح سام و حام و يافث نازا و عقيم قرار داد ، نوح را پسر ديگرى هم بنام يام بود و او هموست كه غرق شد و فرزندى نداشت اما سه پسر ديگرش همگان فرزنددار بودند و سام پس از نوح سرپرست امور بود و معمولا زمستان را در منطقه « جوخى » [ 2 ] و تابستان را در موصل مىگذراند و راه رفت و برگشت او بر كناره خاورى دجله بود و بهمين جهت آن منطقه را « سام راه » [ 3 ] ناميده‌اند كه ايرانيان آنرا ايران مىنامند ، سام در عراق جاى گرفته و آنرا مخصوص خود ساخته بود و به ايران شهر معروف شد ، پس از مرگ سام پسرش شالخ فرمانده شد و چون او را مرگ فرارسيد كار را به برادرزاده خود جم پسر ويرنجهان پسر ارفخشذ واگذاشت و او پايه هاى سلطنت را استوار ساخت و اساس آنرا و روشها و نشانه هاى شاهى را بوجود آورد و روز نوروز را جشن گرفت :
اختلاف زبانها : گويند بروزگار جم در بابل زبانها مختلف شد [ 4 ] و چنين بود كه چون فرزندان نوح در بابل بسيار شدند و شهر از ايشان آكنده شد و ازدحام پيش آمد با آنكه زبان همه شان همان زبان سريانى كه زبان نوح است بود يك روز صبح ناگهان زبانهاى ايشان گوناگون و الفاظ و كلمات دگرگون شد و نگران شدند و هر گروه به زبانى كه بازماندگان ايشان تا امروز سخن مىگويند سخن گفتند و


1 - در معجم البلدان ياقوت اين دو كلمه بصورت باقردى و بازبدى ضبط شده كه بر كناره غربى و شرقى دجله روياروى قرار دارند ، جزيره هم يعنى سرزمينهاى ميان دجله و فرات ( م ) . 2 - جوخا : بصورت مقصور هم ضبط شده و محل امروز بغداد است ( م ) . 3 - اضافه تخصيصى مقلوب راه سام ( م ) . 4 - مساله اختلاف زبانها در كلام الله مجيد از نشانه هاى قدرت الهى شمرده شده است و آنرا در رديف آفرينش زمين و آسمانها برشمرده است ، ر . ك ، تفاسير قرآن مجيد ذيل آيه 22 سوره روم ( م ) .

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 26
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست