responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 181


خانواده خود نخست با آنان بيعت نكرد ولى هنگامى كه عايشه به خانه او به ديدنش آمد پذيرفت و گفت خوش نداشتم تقاضاى مادرم را نپذيرم [ 207 ] كعب قاضى بصره بود .
چون اين اخبار به على ( ع ) رسيد نخست هاشم بن عتبة بن ابى وقاص را به كوفه فرستاد تا مردم كوفه را به حركت وادارد و پس از او فرزندش حسن ( ع ) را همراه عمار بن ياسر گسيل فرمود و آنان وارد كوفه شدند در اين هنگام ابو موسى اشعرى در كوفه بود در مسجد ميان مردم مىنشست و مىگفت اى مردم كوفه از من اطاعت كنيد تا پناهگاه اعراب شويد مظلومان به شما پناه آورند و درماندگان در پناه شما ايمن شوند ، اى مردم فتنه چون روى مىآورد با شك و ترديد همراه است و چون مىگذرد حقيقت آن روشن مىشود و اين فتنه تفرقه انداز معلوم نيست از كجا سر چشمه گرفته و به كجا خواهد انجاميد ، شمشيرهاى خود را غلاف كنيد و سر نيزه هاى خود را بيرون كشيد و زه كمانهاى خود را پاره كنيد و در گوشه خانه هاى خود بنشينيد اى مردم كسى كه در فتنه در خواب باشد بهتر از كسى است كه ايستاده باشد و كسى كه ايستاده و متوقف است بهتر از كسى است كه در آن بدود .
حسن بن على ( ع ) و عمار ياسر در حالى به مسجد بزرگ كوفه رسيدند كه گروه زيادى از مردم گرد ابو موسى جمع شده بودند و او سخنانى اين چنين مىگفت . حسن بن على ( ع ) باو گفت از مسجد ما بيرون شو و هر جا مىخواهى برو .
آنگاه به منبر رفت و عمار ياسر هم همراه او بالاى منبر رفت و امام حسن ( ع ) مردم را براى پيكار و حركت دعوت فرمود ، حجر بن عدى كندى كه از بزرگان و فضلاى كوفه بود برخاست و گفت خدايتان بيامرزد سبكبار و سنگين بار براى پيكار بيرون رويد [ 208 ] ، مردم از هر سو پاسخ دادند كه شنيديم و فرمان امير مؤمنان را اطاعت مىكنيم و در حال سختى و آسانى و تنگدستى و فراخى بيرون خواهيم رفت .


207 - چون به تعبير آيه ششم سوره احزاب همسران رسول خدا ( ص ) به منزله مادر مؤمنانند كعب بن سور چنين تصريح كرده است . ( م ) 208 - بخشى از آيه چهل و يكم سوره نهم ( توبه ) . ( م )

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 181
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست