responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 136


< فهرس الموضوعات > [ بخش دوم در تاريخ بعد از اسلام ] < / فهرس الموضوعات > [ بخش دوم در تاريخ بعد از اسلام ] < فهرس الموضوعات > [ مقدمات سقوط حكومت ساسانيان ] < / فهرس الموضوعات > [ مقدمات سقوط حكومت ساسانيان ] < فهرس الموضوعات > جنگ خسرو پرويز با روميان < / فهرس الموضوعات > جنگ خسرو پرويز با روميان :
گويند ، پس از آن پسر قيصر روم به درگاه خسرو پرويز آمد و باو خبر داد كه سرهنگان و بزرگان روم بر پدر و برادرش تيادوس شورش كردند و هر دو را كشتند و مردى از ميان خود بنام كوكسان را به پادشاهى برگزيده‌اند ، پسر قيصر حقوق پدر و برادر خويش را بر خسرو يادآور شد و خسرو از اين پيشامد خشمگين شد و همراه او سه تن از فرماندهان خويش را همراه لشكر گسيل داشت ، يكى از آن سرداران شاهين بود كه او را همراه بيست و چهار هزار مرد به سرزمين روم فرستاد و او در خاك روم تاخت و تاز كرد و تا خليج قسطنطنيه پيش رفت و آنجا اردو زد .
ديگرى سردارى بنام « بوذبوذ » بود كه آهنگ مصر كرد و تباهى به بار آورد و خود را به اسكندريه رساند و آن شهر را با جنگ و زور گشود و به كليساى بزرگ شهر حمله برد و اسقف آن را گرفت و شكنجه كرد تا صليبى را كه مسيحيان مىپنداشتند حضرت عيسى را بر آن به دار كشيده‌اند در اختيار او بگذارد ، و آن صليب را جايى دفن كرده و بر فراز آن گل كاشته بودند .
سردار سوم شهريار نام داشت كه به شام حمله برد و گروه بسيارى را كشت و تمام سرزمين شام را با قهر و جنگ گشود .
روميان كه چنين ديدند و گرفتاريهايى را كه خسرو پرويز براى ايشان فراهم آورده بود مشاهده كردند ، مردى را كه به پادشاهى برگزيده بودند كشتند و گفتند كسى چون اين مرد شايستگى و لياقت پادشاهى ندارد و پسر عموى قيصرى را كه كشته بودند بنام هرقل به پادشاهى برگزيدند .
او همان كسى است كه شهر هرقله را [ 146 ] در سرزمين روم ساخته است ، و پيروزى او را بر ايرانيان خداوند متعال در كتاب خود آورده است [ 147 ] چون هرقل را روميان به پادشاهى برگزيدند ، سپاهى از ايشان فراهم ساخت و بر سالار ايرانى كه كنار خليج اردو زده بود حمله برد و چندان جنگ را ادامه داد كه او را از روم بيرون راند ، آنگاه بسوى سردارى كه در مصر بود حمله


146 - از شهرهاى نزديك درياى مديترانه و در مغرب كوه كهف است براى اطلاع بيشتر ، ر . ك ، ترجمه تقويم البلدان ، بقلم استاد عبد المحمد آيتى ص 439 . ( م ) . 147 - آيات اول تا پنجم سوره روم .

نام کتاب : الأخبار الطوال ( فارسي ) نویسنده : الدِّينَوري، أبو حنيفة    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست