نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 0 صفحه : 20
در اين مورد بايد گفت كه با اينكه قراء اغلب نژادا عرب بودهاند و
طبيعة هم بايد چنين باشد مع ذلك على بن حمزة بن عبد اللّه بن فيروز معروف به كسائى
نحوى را يكى از قراء معتبر قرآن بحساب آوردهاند.
وى اصلا ايرانى و در سال 179 درگذشت.
ديگر اسحاق بن ابراهيم مروزى است كه يكى از راويان از كسائى است.
مرحله تدوين تفسير
با توجه به جهات فوق و جهات ديگرى كه بدان اشاره شد عده از دانشمندان
بر آن شدند كه مجملات و آياتى كه نياز به توضيح دارد روشن كرده و مسلمين را در
مسائل مربوط باحكام عبادى و اجتماعى و اخلاقى قرآن يارى كنند و بدين جهت كتب و
رسائلى در باب تفسير قسمتى از آيات و يا همه آيات مدون گرديد.
از جمله ابو حمزه ثمالى (ثابت بن سيار) كه از اصحاب حضرت امير بوده
براى نخستين بار كتاب تفسير نوشت و ديگر محمد بن على بن جنى قسمتى از قرآن را
تفسير كرد.
از جمله ايرانيانى كه در تفسير قرآن و يا علوم قرآنى در قرون اوليه
اسلام تأليفاتى دارند عبارتند از:
ابو جعفر طبرى، ابو داود سجستانى، ابو القاسم بلخى، ابو مسلم محمد بن
بحر اصفهانى، ابو بكر اصفهانى، غريب القرآن تأليف ابن قتيبه و نيز غريب- القرآن
محمد بن عزيز سجستانى و غريب القرآن ابو زيد بلخى و احمد بن على المهرجانى و كتاب
احكام القرآن ابو بكر رازى.
(رجوع شود به فهرست ص 36- 66.) و بطور متصل دانشمندان و از جمله
ايرانيان در اين راه خدماتى ارزنده انجام دادهاند و نيز از جمله تفاسير مهمى كه
ايرانيان نوشتهاند اين تفاسير است.
1- جامع البيان في تفسير القرآن ابن جرير طبرى.
2- التبيان محمد بن حسن طوسى.
3- مجمع البيان ابو على فضل بن حسن طبرسى.
4- تفسير كبير امام فخر رازى.
5- تفسير ابو الفتوح رازى.
و هزاران كتاب و رساله ديگر در باب تفسير و علوم قرآنى كه بدست
ايرانيان تدوين شده است.
علومى كه بدنبال قرآن آمده است
تا حدودى اشاره كرديم كه چون اساس كار دين اسلام قرآن مجيد است بدين
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 0 صفحه : 20