نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 0 صفحه : 18
تأثير مكتبهاى كلامى در پايهگذارى اصول فقه
همان طور كه اشارت وجود متكلمان در امر پيدايش قواعد و اصول فقه
مهمترين عامل مؤثر بوده است و اين امر ابتداء از راه ايراد شبهات و اشكالات در
تأويل و تفسير آيات و اخبار اسلامى پيدا شد، و از جمله كسانى كه در اين باب
پايهگذار بوده است:
و اصل بن عطا رئيس فرقه معتزله است كه در باب حسن و قبح عقلى مباحثى
مهم دارد كه همين مباحث بعدها بعنوان مباحث اصول فقه مورد توجه قرار گرفته است و
تحت عنوان حسن و قبح عقلى بابى مفرد پديد آمد و چنين عنوان مطلب شد كه آيا احكام و
تكاليف تابع مصالح و مفاسد نفس الامرى است يا نه و بهمين طريق هم مورد بحث و جدال
اشعريان بود. در باب قياس و استحسان هم مسأله از همان ابتداء مورد توجه بوده است و
در فروعى كه احكام آن را از راه نص و اخبار و آيات نمىتوانستند دريابند متوسل
باستحسان و قياس ميشدند و اين وضع بوسيله ابو حنيفه و يارانش بحد كمال رسيد و بدين
جهت آنان را اصحاب رأى ميدانند (رجوع شود به الفرق بين الفرق ابو منصور عبد القاهر
بغدادى- و تمهيد باقلانى و مقالات الاسلاميين- ابو الحسن اشعرى و رجوع شود به
الفهرست. ص 368 و تاريخ جامع اديان ص 509).
و در هر حال قسمت مهمى از مباحث اصول در بدو امر بر رأى و قياس
استوار شده است.
ابن خلدون گويد: چون ميان اهل عراق احاديث كمتر بود و از منبع وحى
بدور بودند توجه آنها بيشتر به استحسانات و قياس بود و اصولا اينكه در مكتب ابو
حنيفه قياس اصل قرار داده شده است بدين جهت است. زيرا وى اصولا باخبارى كه بدو
ميرسيد و نقل ميشد اعتمادى نداشت و تنها احاديث معدودى را معتبر ميدانست.
لكن اهل حجاز از نظر قرب بمركز وحى باحاديث زيادتر توجه داشتند تا
آنجا كه گويند احمد بن حنبل با اجتهاد و عمل به رأى شديدا مخالف بود و تأويل و
تفسير در احاديث و آيات را نيز درست نمىدانست.
تفسير قرآن
درباره تفسير قرآن و تاريخچه آن مقالتى جداگانه نوشتهام كه مراجعه
بدان خالى از فائده نيست.
در زمان حضرت رسول اكرم آيات قرآنى كه نازل ميشد بلا فاصله بواسطه
كتاب وحى و براى عمل بدان به مسلمين ابلاغ ميگرديد و بطور قطع اصحاب حضرت رسول به
محض شنيدن آن آيه منزل معنى آن را دريافتند و بدان عمل مىكردند و اگر احيانا
ابهام و اجمالى در آن براى آنان وجود داشت به حضرت و يا كسانى كه آگاهى
نام کتاب : فرهنگ معارف اسلامى نویسنده : سجادی، جعفر جلد : 0 صفحه : 18