responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 8

«كلّ الصيد فى جوف الفرأ» [1] يعنى همه نيازهاى طبى را قانون برآورده مى گرداند، زيرا ابن سينا قانون را بر اساس پنج كتاب تدوين نموده است:

كتاب اول: مبانى و كليات طب.

كتاب دوم: داروهاى ساده (مفردات).

كتاب سوم: بيمارى‌هاى جزيى كه در هر يك از اندام بدن از سر تا قدم رخ مى دهد.

كتاب چهارم: بيمارى‌هاى عمومى كه به عضوى خاص اختصاص ندارد؛ مانند تب.

كتاب پنجم: قرابادين (داروسازى).

پس در واقع كتاب قانون در بردارنده همه ابواب نظرى و عملى طب طبيعى مى باشد.

بنابراين از ابتداى آشنايى‌ام با طب به سراغ كتاب قانون شيخ الرئيس ابو على سينا رفتم و ترجمه موجود از آن را براى استفاده تهيه كردم. سپس به دليل نارسا بودن برخى عبارات، بهتر ديدم كه به متن عربى قانون مراجعه نمايم تا شايد از طريق زبان اصلى بهتر بتوانم با موضوع، ارتباط برقرار نموده و به نظريات طبى شيخ واقف گردم و طبعاً در پاره اى از موارد به تطبيق ترجمه موجود از قانون با متن عربى آن مى پرداختم و در اين بين به تفاوت‌هاى بسيارى در آن پى بردم به طورى كه در بسيارى از موارد براى درك و اطمينان بهتر بناچار بايد به متن عربى قانون مراجعه مى كردم و ترجمه نمى توانست من را از متن اصلى بى‌نياز كند. و به تدريج با دقت بيشتر و با آشنايى با استاد محقق جناب آقاى اسماعيل ناظم به اتفاق به اشتباهات اساسى و فاحش در برگرداندن متن عربى به فارسى برخورد نموديم كه استفاده درست از يك كتاب علمى و فنى را دچار ترديد و آن را از درجه اعتماد و اعتبار ساقط مى نمود، آن هم كتابى به اهميت قانون كه مرجع و منبع بى‌بديل در علم طب شمرده مى شود.


[1] نظامى عروضى در توصيف قانون مى گويد: اگر خواهد كه از اين همه مستغنى باشد به قانون كفايت كند، سيد كونين و پيشواى ثقلين مى فرمايد: «كل الصيد فى جوف الفرا» همة شكارها در شكم گورخر است، اين همه كه گفتيم در قانون يافته شود با بسيارى از زوايد و هر كه را مجلد اول از قانون معلوم باشد از اصول علم طب و كليات او هيچ بر او پوشيده نماند زيرا اگر بقراط و جالينوس زنده شوند روا بود كه پيش اين كتاب سجده كنند ... (چهار مقاله نظامى عروضى، ص 71).

نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا    جلد : 1  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست