نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 524
3. شاخه سوم كه بزرگترين است از روى بازو به سوى دست عبور مىكند و
آن موسوم به وريد ابطى (زير بغلى) مىباشد.
آنچه از انشعاب نخست (وريد اجوف بالارو) به جا ماند كه يك فرد آن [1] به شاخههاى متعدد مزبور منشعب گرديد،
به سوى گردن بالا مىرود و پيش از اين كه از گردن عبور كند به دو بخش تقسيم
مىگردد: 1. وداج ظاهر؛ 2. وداج غاير (پنهان).
وداج ظاهر در ضمن بالا رفتن از ترقوه به دو بخش تقسيم مىگردد:
يك بخش با جدا شدن به سوى جلو و (با انحراف به سوى) جانب مىرود؛
بخش دوم در ابتدا رو به جلو مىرود و اندكى پايين مىآيد، سپس بالا
مىرود و رو مىآيد در حالى كه مجدداً از ترقوه آشكار مىگردد و بر آن حلقه
مىزند، سپس بالا مىرود و رو مىآيد در حالى كه بر ظاهر گردن آشكار مىگردد، اين
مسير ادامه دارد تا به بخش نخست ملحق گردد و با آن آميخته شود؛ در نتيجه از آميزش
آن دو، وداج ظاهر معروف به وجود مىآيد.
از اين بخش پيش از آميخته شدن با بخش نخست دو رشته (دو زوج) [2] جدا مىگردد:
1. يك رشته [3] به صورت عرضى مىرود سپس در محل فرورفتگى پيوند دو ترقوه به هم
مىرسند؛
2. رشته دوم [4] به صورت اريب بر سطح گردن آشكار مىگردد و دو فرد آن با هم تماس
نمىيابند.
از اين دو زوج رشتههاى تار عنكبوتى منشعب مىگردد كه محسوس
نمىباشد. [5] ليكن گاه تنها از زوج دوم در جمله
انشعابات آن، سه وريد محسوس و با اهميت، پراكنده مىگردد و ديگر انشعابات آن مشهود
نمىباشد.
[1] مقصود شاخهاى از اجوف بالارو مىباشد كه گفته شد؛ اين وريد
بزرگترين وريد قلب شمرده مىشود.
[2] اين دو رشته به صورت دو زوج مىباشد، چنانچه در عبارات بعدى
بدان تصريح مىشود.
[4] اين رشته نيز چنانچه از عبارت «دو فرد آن با هم تماس
نمىيابند» روشن مىشود، زوج مىباشد.
[5] رشتهها بسيار نازك است مانند تار عنكبوت، براى تغذيه اعضايى
كه جز اين دو زوج وريد ديگرى به آنها نمىرسد، تشكيل اين رشتهها پيش از آميختن و
بعد از آن مىباشد.
نام کتاب : ترجمه قانون در طب نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 524