نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 510
(1) - البته روشن است كه منطق با علم غير
اكتسابى سروكار ندارد و صرفا در مورد علم اكتسابى و روش صحيح دريافت آن بحث
مىكند.
(2) - اصطلاح «قياس» در اينجا شامل
قياسهاى موجود در «تمثيل» و «استقراء» هم مىشود.
(3) - منظور از «حدّ» در اينجا معنى عامّ
آن است كه شامل حدّ و رسم مىشود، زيرا برخى از تصوّرات فقط از راه رسم حاصل
مىشوند.
(4) - ر ك: ارسطو، جدل، كتاب اول فصل پنجم.
(5)
(5) - هدف اصلى از كتاب «برهان» همان هدف
اصلى از خود منطق است؛ منطق روش انديشهى صحيح را مىآموزد و اين هدف تنها در
«كتاب برهان» تأمين مىشود و ساير مباحث منطقى در واقع به منزلهى مقدمات بحث
«برهان» است. هدف از تدوين كتاب برهان بيان كيفيت انديشيدن دربارهى تصوّرات و
تصديقات است بهگونهاى كه بتوانيم تصوّر و تصديق تام و تمامى دربارهى امور واقع
به دست آوريم.
بنابراين ما در كتاب «برهان» دو هدف را دنبال مىكنيم: 1- به دست
آوردن نحوهى كسب حدّ تام و كامل و 2- به دست آوردن نحوهى كسب نتايج يقينى از
قياسات؛ به عبارت ديگر در «كتاب برهان» دربارهى دو مطلب اساسى بحث مىشود:
تصوّرات تام و تصديقات يقينى، كه اوّلى بحث «حدّ» و دوّمى بحث «برهان» را تشكيل
مىدهد. پس مناسب است، چنانچه بعضى از منطقدانان كردهاند، اسم اين كتاب را «كتاب
حدّ و برهان» بگذاريم؛ امّا از آنجا كه تصوّرات از مبادى تصديقات هستند و تصديق
بلا تصوّر محال است، و از سوى ديگر رسيدن به تصديق يقينى مستلزم اين است كه ابتدا
به تصوّر تام و كامل نايل شويم، لذا تسميهى اين كتاب به «كتاب برهان» بىوجه
نيست، هرچند در حقيقت آن، «كتاب برهان و حدّ» است.
(6) - در اينجا مقصود از «بسايط» مباحث
مربوط به ايساغوجى، مقولات و كليّات خمس است؛ كه چون ديگر بحثهاى منطق بر آنها
مبتنى هستند، بنابراين اين بحثها بايد قبل از هر بحث ديگرى انجام شوند.
(7) - مقصود از قياسات خاصّ، انواع قياسات
مورد استعمال در صناعات خمس است، كه اين قياسات بايد بعد از بحث مطلق قياس- كه از
خصايص مشترك قياسها بحث مىكند- مورد بحث واقع شوند.
(8) - مقصود خطابه، شعر و جدل است.
(9) - مقصود «مغالطه» است.
(10) - مقصود فن «خطابه» است، و منظور از
آنچه كه تخيّل مىكنند، «شعر» است.
(11) - مقصود از اين پاراگراف اين است كه
رابطهى جدل با برهان از لحاظ موادّ و نسبت بين موادّ، از نظر عامّ و خاص بودن،
شبيه رابطهى قياس مطلق با قياس برهانى است؛ و همانطور كه در بحث قياس، بحث قياس
مطلق را- كه از قياس برهانى عامّ بود- بر بحث قياس برهانى مقدّم داشتيم، به همين
دليل مىتوان بحث جدل را بر بحث برهان مقدّم داشت.
(12) - منظور نسبت عام و خاص است؛ كه در
يادداشت شمارهى
(11) مورد بحث قرار داديم.
(13) - هدف از اين فصل تعيين مرتبهى «كتاب
برهان» در بين ساير كتابهاى صناعتهاى پنجگانه است.
نام کتاب : برهان شفا نویسنده : ابن سينا جلد : 1 صفحه : 510