مىتوان گفت كه طبيعيات و إلهيات نجاة، طبيعيات و إلهيات حكمة
العروضية است كه تكميل شده باشد، بدين نحو كه شيخ فصولى از رساله النفس على طريق
الدليل و البرهان را به جاى قسمت نفس طبيعيات حكمة العروضية قرار داده و از آن
مقاله ششم طبيعيات نجاة را در باب نفس ساخته است (و همين است علت اختلاف بحث نفس
اين دو طبيعيات با هم)، و فصولى ديگرى از همان رساله را به اواخر إلهيات حكمة العروضية
اضافه كرده و از مجموع آنها إلهيات نجاة را ساخته است (رجوع كنيد به همين كتاب در
زير نام نجاة و رسالة النفس على طريق الدليل و البرهان).
بنا برين، آنچه در اين نسخه هست قسمتهائى است از حكمة العروضية.
و شيخ از طبيعيات و إلهيات حكمة العروضية بعد از تكميل، طبيعيات و
إلهيات نجاة را ساخته است چنان كه رسالهاى ديگر از تصانيف خود را به نام مختصر
الاوسط در منطق، منطق كتاب نجاة قرار داده است».
[1]
گذرى بر بخشهاى كتاب نجاة
بنا به آنچه گذشت، شيخ به تدوين سه بخش: منطق، طبيعى و الهى خود
اقدام نموده و بنا بر نسخههاى كهن بر جاى مانده از اين اثر، اين نگاشته در يازده
جزء به شرح زير سامان يافته است:
جزء اول: مشتمل بر 61 فصل؛ در بر دارنده مباحث تصور و تصديق،