خود را بيازماييد
1. چرا شيخ الرئيس نام اين فصل را تبصره قرار داده است؟
2. اگر نفس به ذات خود، حسّاس، متخيّل، متوّهم و عاقل فرض شود، چه نتيجهاى از آن به دست مىآيد؟
3. شيخ الرئيس كدام يك از قواى ادراكى را مجرّد و كدام يك را جسمانى مىداند؟
4. به چه ملاكى برخى از مباحث نفس در طبيعيّات و برخى در الهيّات مىگنجد؟
5. جانمايه نخستين استدلال شيخ الرئيس بر تجرّد قوّه عاقله چيست؟
6. چگونه از راه كلال و ملال آلات بدنى و عدم كلال و ملال قوّه عاقله بر تجرّد آن استدلال مىشود؟
قياس شرطى استثنايى را تقرير كنيد.
7. وضعيّت قواى جسمانى و قوّه عاقله در دورانهاى چهارگانه كودكى، جوانى، كهولت و پيرى چگونه است؟
8. چرا ضعف و ناتوانى قوّه عاقله در پيرى يا بيمارى يا عوارض ديگر، دليل بر جسمانى بودن آن نيست؟
9. كدام يك از فاعلها دستخوش شواغل و موانع نمىشوند؟
10. نقد امام فخر رازى را تقرير و نقد كنيد.
11. آيا استدلال شيخ الرئيس تنبيهى است و اگر تنبيهى است، براى چه كسانى مفيد است؟
12. چه فرقى ميان اقناعيّات علمى و خطابى وجود دارد؟