responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد    جلد : 1  صفحه : 60

خود را بيازماييد

1. چرا شيخ الرئيس نام اين فصل را تبصره قرار داده است؟

2. اگر نفس به ذات خود، حسّاس، متخيّل، متوّهم و عاقل فرض شود، چه نتيجه‌اى از آن به دست مى‌آيد؟

3. شيخ الرئيس كدام يك از قواى ادراكى را مجرّد و كدام يك را جسمانى مى‌داند؟

4. به چه ملاكى برخى از مباحث نفس در طبيعيّات و برخى در الهيّات مى‌گنجد؟

5. جان‌مايه نخستين استدلال شيخ الرئيس بر تجرّد قوّه عاقله چيست؟

6. چگونه از راه كلال و ملال آلات بدنى و عدم كلال و ملال قوّه عاقله بر تجرّد آن استدلال مى‌شود؟

قياس شرطى استثنايى را تقرير كنيد.

7. وضعيّت قواى جسمانى و قوّه عاقله در دوران‌هاى چهارگانه كودكى، جوانى، كهولت و پيرى چگونه است؟

8. چرا ضعف و ناتوانى قوّه عاقله در پيرى يا بيمارى يا عوارض ديگر، دليل بر جسمانى بودن آن نيست؟

9. كدام يك از فاعل‌ها دست‌خوش شواغل و موانع نمى‌شوند؟

10. نقد امام فخر رازى را تقرير و نقد كنيد.

11. آيا استدلال شيخ الرئيس تنبيهى است و اگر تنبيهى است، براى چه كسانى مفيد است؟

12. چه فرقى ميان اقناعيّات علمى و خطابى وجود دارد؟

نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد    جلد : 1  صفحه : 60
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست