نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 58
مىرسد، آثار به حدّاكثر كاهش مىرسد و با تنزّل از آن حدّ معيّن، نه
تنها آثار، بلكه خود قوّه هم رو به اضمحلال مىگذارد.
اما قوّه عاقله، محكوم به حكم قواى حيوانى و آلات و ادوات جسمانى
نيست. اين قوّه از شهر و ديارى برتر و آنها از جا و مكانى فروترند. او آسمانى و
اينها زمينىاند. او ملكوتى و اينها ناسوتىاند. چه نسبت خاك را با عالم پاك!
پاسخ نهايى
اصولا استدلال شيخ الرئيس بر تجرّد قوّه عاقله، استدلال برهانى نيست؛
بلكه استدلال تنبيهى و فراتر از تنبيهى است و براى همين، آنرا تحت عنوان تبصره
آورده است تا هر انسان بصيرى، چشم بگشايد و حقيقت را ببيند. چنين استدلالى به درد
افرادى مىخورد كه نياز به يك تنبيه يا تبصره دارند؛ اما افرادى كه با هزاران عمود
تنبيه و تبصره، بيدار نمىشوند و چشم دل نمىگشايند، از اينگونه استدلالها
بهرهاى نمىبرند و از اين درخت، گل يا ميوهاى فراچنگ نمىآورند.
به قول حضرت خواجه طوسى:
إنّها تكون مقنعة للمسترشدين و إن لم تكن مسكتة للجاهدين؛ [1]
از اينگونه استدلالها نبايد انتظار داشت كه منكران را به سكوت
وادارد؛ بلكه تنها كارى كه مىكنند طالبان رشد و كمال را قانع مىسازند.
اقناع علمى غير از اقناع خطابى است. كاربرد دوم در فن خطابه است و
حدّاكثر، افاده ظن مىكند؛ ولى كاربرد اوّل در عرصههاى علم و معرفت است و به درد
كسانى مىخورد كه از سلامت نفس و انصاف برخوردارند و رشد و تكامل خود را بر هرچيزى
ترجيح مىدهند.