نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 404
بنابراين، چگونه ممكن است كه خداوند از يكسو به عدل و احسان فرمان
دهد و از سوى ديگر، خود برخلاف آن، عمل كند.
[1]
شيخ الرئيس درباره اين اشكال مىگويد:
و لعلّك تقول أيضا: فإن كان القدر فلم العقاب؛
و شايد تو نيز بگويى: اگر در نظام هستى همهچيز تابع قضاوقدر الهى
است، چرا كيفر؟
به اين اشكال دوگونه پاسخ مىتوان داد: يكى اينكه آيا قضاوقدر الهى
با اختيار انسان سازگار است يا نه و ديگرى اينكه با صرفنظر از سازگار بودن يا
سازگار نبودن قضاوقدر با اختيار و آزادى انسان، آيا كيفر و مجازات با عدل و احسان
خداوند، سازگارى دارد يا ندارد؟
هرچند شيخ الرئيس، تنها به پاسخ دوم پرداخته و از پاسخ اوّل صرفنظر
كرده است؛ ولى ما براى كامل شدن مطلب و رفع شبهه ناسازگارى قضاوقدر با اختيار بشر،
هردو پاسخ را مىآوريم.
1. قضاوقدر و مسئله اختيار
حقيقت اين است كه اعتقاد به قضاوقدر، هيچگونه منافاتى با اعتقاد به
اختيار ندارد.
براى هر عاقلى فرق ميان فعل اختيارى و جبرى روشن است. با اينكه
هيچيك از آنها از حوزه قضاوقدر الهى خارج نيست و اگر كسى بخواهد فرق آنها را
انكار كند، هدفى جز مكابره و عقل ستيزه و مخالفت با بديهيّات ندارد. به گفته
مولوى:
اينكه فردا اين كنم يا آن كنم
اين دليل اختيار است اى صنم
وانگهى قضاى الهى به فعل اختيارى انسان تعلّق گرفته است و اگر از
انسان سلب
[1] . ر. ك: الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعه، ج 7، ص
81- 82.
نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 404