نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 380
مدرسه و دانشگاه، با سواد شدن كودكان و جوانان است؛ اما رفوزه شدن
عدّهاى و واماندن برخى در نيمه راه، امرى ضرورى است. از قديم گفتهاند:
لدوا للموت و ابنوا للخراب؛
براى مردن، بزاييد و براى ويرانى بنا كنيد.
فرزند را براى مردن و خانه را براى خراب شدن نمىخواهند.
بلكه غايت حقيقى آنها گرم شدن كانون زندگى و داشتن سرپناهى براى
آسايش و آرامش است؛ ولى مردن و ويران شدن، امرى ضرورى است. هر غايتى متأخر بالذات
است؛ ولى هر متأخر بالذاتى غايت نيست؛ چراكه عكس موجبه كلّيّه، موجبه جزئيّه است. [1]
پاسخ:
در تقرير اشكال اكثريت داشتن گنهكاران، سخن به درازا كشيد و بحث
غايت بالذات و غايت بالعرض يا غايت حقيقى و امر ضرورى به ميان آمد.
اكنون بايد مطابق بيان شيخ الرئيس به اصل اشكال پاسخ دهيم. او
مىگويد:
و لا يقعنّ عندك أنّ تفاريق الخطايا باتكة لعصمة النّجاة؛
مبادا گمان كنى كه همه خطاهاى گوناگون قطعكننده عصمت رستگارى و
نجاتند.
گناهان به منزله سمومند. برخى از سموم كشندهاند؛ ولى برخى از سموم
كشنده نيستند؛ بلكه تنها عوارضى به دنبال دارند و دير يا زود، عوارض آنها از بين
مىرود.
انسان بايد خوب و بد را تميز دهد. بايد بداند چه چيزهايى اسباب نجات
و چه چيزهايى اسباب هلاك است.
انسان بايد از ميان بدها، بد و بدتر از يكديگر تميز دهد و بداند كه
كدام يك
[1] . ر. ك: الحكمة المتعاليه فى الاسفار العقليّة الاربعه، ج 7، ص
87.
نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 380