responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد    جلد : 1  صفحه : 334

خود را بيازماييد

1. اشكال فخر رازى بر اين فصل و پاسخ او را تقرير كنيد.

2. مطابق نظر خواجه جايگاه واقعى بحث عنايت، اين‌جاست يا نمط ششم؟

3. اقسام فاعل‌ها را تعريف كنيد و توضيح دهيد كه واجب الوجود چگونه فاعلى است؟

4. چگونه علم ثابت خداوند، جزئيّات متغيّر را احاطه كرده است؟

5. چرا هر فاعل بالاختيارى فاعل بالقصد نيست، ولى هر فاعل بالقصدى فاعل بالاختيار است؟

6. فرق ميان فاعل بالعنايه، بالرضا و بالتجلّى را توضيح دهيد.

7. چرا هر عنايتى علم است، ولى هر علمى عنايت نيست؟

8. نخستين ويژگى عنايت را مطابق نظر شيخ الرئيس تبيين كنيد.

9. دومين ويژگى عنايت را مطابق نظر شيخ الرئيس تبيين كنيد.

10. سومين ويژگى عنايت را مطابق نظر شيخ الرئيس تبيين كنيد.

11. چرا در ويژگى دوم تكيه بر ضرورت بالقياس و در ويژگى سوم تكيه بر ضرورت بالغير است؟

12. چه لزومى دارد كه نظام جهان نظام برتر باشد؟ اشكال و پاسخ را تقرير كنيد.

13. كدام يك از نظام علمى و عينى معلوم بالذات و كدام يك معلوم بالعرض است؟

14. چرا نظام عينى نظام خير است؟

15. چگونه مى‌توان ميان نظر افلاطون كه قائل به مثل نوريّه است و نظر شيخ الرئيس كه قائل به صورت‌هاى علمى ارتسامى است، جمع كرد؟

نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد    جلد : 1  صفحه : 334
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست