نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 134
دنيا خانه گذر و آخرت، خانه استقرار است. از خانه گذرگاه براى خانه
استقرار خود، توشه برگيريد.
3. از ارسطو نقل شده است: «من فقد حسّا فقد علما؛ هركس فاقد يكى از
حواس باشد، فاقد علمى از علوم است.» برخى از علوم، از مجراى حسّ باصره و برخى از
مجراى حسّ سامعه و برخى ديگر از مجارى ديگر، به دست مىآيند. حواسّ گوناگون، ابزار
تحصيل معرفت براى انسانند.
ادراكهاى حسى، خيالى و وهمى ابزارهايى براى كسب علم و معرفت
مىباشند.
اگر انسان محروم از حواس باشد، به يقين از معرفت علمى و فلسفى نيز
محروم است.
بنابراين، غايت ادراك حسى، خيالى و وهمى، راه يافتن به ادراك عقلى
است. ما اگر بدون ابزار حس، خيال و وهم، از ادراك عقلى برخوردار بوديم و معارف
علمى و فلسفى را در اختيار داشتيم، هيچ نيازى به حس، خيال و وهم نداشتيم. هر
موجودى كه از نظر ادراك علمى فعليّت داشته و حالت انتظارى نداشته باشد، از حس،
خيال و وهم بركنار است. واجب الوجود و عقول مجرّد تام، از داشتن قواى حسّى، خيالى
و وهمى منزّهند و هيچكدام، حالت انتظار ندارند، هرچند واجب الوجود، هم واجب
الوجود بالذات و هم واجب الوجود از جميع جهات است و ديگران نه بالذات، واجب
الوجودند و نه از همه يا بعض جهات.
از قديم گفتهاند: «خذ الغايات و اترك المبادى» حالكه ادراكهاى
حسى، خيالى و وهمى، مبادى و مقدّمات ادراكهاى عقلىاند و ادراكهاى عقلى، غايات
آنهاست، چه لزومى دارد كه از مقدّمات و مبادى سخن بگوييم؟ تنها از غايات سخن
مىگوييم كه گويى از مقدّمات و مبادى نيز سخن گفتهايم؛ چرا كه از راه مقدّمات به
غايات رسيدهايم.
4. در موقع ادراك حسى، خيالى و وهمى با مفاهيم سروكار داريم، نه با
حقايق، اصولا فرق ميان ادراك حصولى و حضورى اين است كه در ادراك حصولى سروكار
نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد جلد : 1 صفحه : 134