responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد    جلد : 1  صفحه : 126

فصل هشتم اتحاد معقول‌ها با يك‌ديگر

زيادة تنبيه‌ و أيضا [1] إذا عقل «ألف» ثمّ عقل «ب» أيكون كما كان عند ما عقل «ألف»، حتّى يكون سواء [2] عقل «ب» أم لم يعقلها، أو يصير شيئا آخر؟ [3] و يلزم‌ [4] منه ما تقدّم ذكره.

ترجمه‌

افزونى تنبيه‌

[5] و نيز هرگاه جوهر عاقل، «الف» را تعقّل كند، سپس «ب» را تعقّل كند، آيا هنگام تعقّل «ب» همان است كه هنگام تعقّل «الف» بوده، تا تعقّل و عدم تعقّل «ب» برايش يك‌سان باشد، يا به هنگام تعقّل «ب» چيز ديگرى مى‌شود؟ [6]


[1] . «أيضا» مفعول مطلق براى فعل محذوف و «إذا» متعلّق به همان فعل محذوف است.

[2] . قياس اين است كه گفته شود: «سواء أعقل «ب» أم لم يعقلها».

[3] . جمله «أو يصير شيئا آخر» عطف بر جمله «أيكون كما كان» است.

[4] . حرف «واو» در «و يلزم» هم‌چون «واو» «و أيضا» در آغاز فصل براى استيناف است.

[5] . باز هم درصدد ابطال اتحاد عاقل و معقول است و چون طريقه استدلال گونه ديگرى مطرح مى‌كند، نام فصل را افزونى تنبيه- زيادة تنبيه- قرار داده است.

[6] . فرض اين است كه جوهر عاقل با تعقّل «الف»، «الف» مى‌شود. از اين‌رو، پرسشى مطرح مى‌شود كه آيا پس از تعقّل «ب» تغييرى در آن، پديد مى‌آيد يا پديد نمى‌آيد؟

نام کتاب : تجريد شرح نمط هفتم از كتاب الاشارات و التنبيهات نویسنده : بهشتى، احمد    جلد : 1  صفحه : 126
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست