نام کتاب : شرح الإشارات و التنبيهات نویسنده : الرازي، فخر الدين جلد : 0 صفحه : 85
برهان ابن سينا در اثبات قاعده فوق الذّكر به اختصار اين است:
«هر حادثى قبل از وجودش ممكن الوجود است. پس امكان وجود براى آن
حاصل است.
اين امكان وجود غير از قادر بودن فاعل بر انجام فعل است ... و اين
امكان امرى كه به خودى خود معقول و داراى وجود «لا في موضوع» باشد نيست، بلكه يك
معناى اضافى است كه نيازمند به موضوع است. بنابر اين «قوّه وجود» و همچنين «مادّه»
(مادّهاى كه حامل اين قوّه است) بر وجود حادث سبقت دارند.»
[1]
شيخ الرّئيس در «نجات» و الهيّات «شفاء» گفته است: «ما اين امكان
وجود را «قوّه وجود» و حامل آن را به اعتبارات مختلف: موضوع؛ هيولى؛ و مادّه
مىناميم» [2].
نقدهاى فخر رازى
فخر رازى و پيش از او امام محمد غزّالى چون اين قاعده را از جمله
دلايل اثبات قدم عالم دانستهاند به شدّت بر آن تاخته و از آن انتقاد كردهاند [3]. فخر رازى پس از تقرير برهان ابن سينا
بر آن اشكال مىگيرد كه:
1- حادث قبل از حدوث، نفى محض و عدم صرف است و اصلا امر متعيّن و
متميّزى در كار نيست تا گفته شود يا واجب است، و يا ممكن و يا ممتنع. هر حكمى
محكوم عليه (موضوعى) لازم دارد.
2- بر فرض كه حادث قبل از حدوث ممكن باشد مىگوييم: امكان يك وصف
ثبوتى نيست تا محتاج به محلّ و مادّه باشد، بلكه دلايل بسيارى بر عدمى بودن آن وجود
دارد. او سپس با اصرار و ابرام فراوان مىكوشد با دلايل متعدّد، عدمى بودن «امكان»
را ثابت كند.
3- اين قاعده در مورد عقول مفارقه و نفوس ناطقه نقض مىشود، زيرا
اينها همه در نزد فلاسفه ممكن الوجودند و در عين حال مفارق از مادّهاند و امكان
آنها در مادّه نيست. همچنين خود مادّه
المطارحات»؛ ص 325؛ و ملاصدرا؛ «اسفار اربعة»؛ (چاپ ايران)؛ 9 ج؛ ج
3؛ ص 49.