responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 78

(مسأله 557 ) - سدر و كافور بايد به اندازاى زياد نباشد كه آب را مضاف كند و به‌اندازاى هم كم نباشد كه نگويند سدر و كافور با آب مخلوط شده است.
(مسأله 558 ) - اگر سدر و كافور به اندازاى كه لازم است پيدا نشود، بنابر احتياط مستحب بايد مقدارى كه به آن دسترسى دارند، در آب بريزند.
(مسأله 559 ) - اگر كسى در حال احرام بميرد، نبايد او را با آب كافور غسل دهند، و به‌جاى آن بايد با آب خالص غسلش بدهند، مگر در احرام حج بوده و سعى را تمام نموده باشد، كه در اين صورت با آب كافور بايد غسلش دهند.
(مسأله 560 ) - اگر سدر و كافور يا يكى از اينها پيدا نشود، يا استعمال آنجائز نباشد، مثل آن كه غصبى باشد، بايد به‌جاى هر كدام كه ممكن نيست، بنابر احتياط ميت را با آب خالص غسل داده و تيمم نيز بدهند.
(مسأله 561 ) - كسى كه ميت را غسل مى‌دهد، بايد مسلمان دوازده امامى و بالغ و عاقل باشد، و مسائل غسل را هم بداند. ولى اگر ميت مسلمان غير اثنى عشرى را هم مذهب خودش بر طبق مذهبش غسل بدهد، تكليف از مؤمن اثنى عشرى ساقط است.
(مسأله 562 ) - كسى كه ميت را غسل مى‌دهد، بايد قصد قربت داشته باشد، يعنى غسل را براى انجام فرمان خداوند عالم به‌جا آورد.
(مسأله 563 ) - غسل بچه مسلمان اگرچه از زنا باشد، واجب است، و غسل و كفن و دفن كافر و اولاد او، جايز نيست. و كسى كه از بچگى ديوانه بوده و به حال ديوانگى بالغ شده، چنان‌چه محكوم به اسلام بوده، بايد اورا غسل داد.
(مسأله 564 ) - بچة سقط شده را اگرچهار ماه يا بيشتر دارد، بايد غسل بدهند، و اگرچهار ماه ندارد، بايد بنابر احتياط در پارچه‌اى بپيچند و بدون غسل دفن كنند.
(مسأله 565 ) - حرام است، مرد، زن را، و زن، مرد را غسل بدهد. ولى زن مى‌تواند شوهر خود را غسل دهد، و شوهر هم مى‌تواند زن خود را غسل دهد، اگرچه احتياط مستحب آن است كه زن، شوهر خود و شوهر زن خود را غسل ندهد.
(مسأله 566 ) - مرد مى‌تواند دختر بچه‌اى را كه سن او از سه سال بيشتر نيست، غسل دهد. زن هم مى‌تواند پسر بچه‌اى را كه سه سال بيشتر ندارد، غسل دهد.
(مسأله 567 ) - اگر براى غسل دادن ميتى كه مرد است مرد پيدا نشود، زنانى كه با او نسبت دارند و محرمند مثل مادر و خواهر و عمه و خاله، يا به واسطة شير خوردن يا ازدواج با او محرم شده‌اند، مى‌توانند از زير لباس يا چيزى كه بدن او را بپوشاند غسلش بدهند، و نيز اگر براى غسل ميت زن، زن ديگرى نباشد، مردهائى كه با او نسبت دارند و محرمند، يا به واسطة شير خوردن يا ازدواج با او محرم شده‌اند، مى‌توانند از زير لباس و مانند آن او را غسل دهند.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 78
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست