responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 60

(مسأله 447 ) - بايد سه روز اول حيض پشت سر هم باشد. پس اگر مثلاً دو روز خون ببيند و يك روز پاك شود و دوباره يك روز خون ببيند حيض نيست.
(مسأله 448 ) - ابتداء حيض لازم است خون بيرون بيايد ولى لازم نيست تمام سه روز خون بيرون بيايد، بلكه اگر در باطن فرج خون باشد كافى است. و چنان‌چه در بين سه روز مختصرى پاك شود به نحوى كه در بين زن‌ها تماماً يا بعضاً متعارف است باز هم حيض است.
(مسأله 449 ) - لازم نيست شب اول و شب چهارم را خون ببيند، ولى بايد در شب دوم و سوم خون قطع نشود، پس اگر از اول صبح روز اول تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بيايد و هيچ قطع نشود، حيض است و همچنين است اگر در وسطهاى روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد.
(مسأله 450 ) - اگر سه روز پشت سر هم با نشانه‌هاى حيض يا روزهاى عادت خون ببيند و پاك شود، چنان‌چه دوباره خونى كه داراى نشانه‌هاى حيض است يا در روزهاى عادت است ببيند، و روزهايى كه خون ديده و در وسط پاك بوده روى هم از ده روز بيشتر نشود، روزهائى هم كه در وسط پاك بوده حيض است.
(مسأله 451 ) - اگر خونى ببيند كه از سه روز بيشتر و از ده روز كمتر باشد، و نداند خون دمل و زخم است يا خون حيض، نبايد آن را خون حيض قرار دهد.
(مسأله 452 ) - اگر خونى ببيند كه نداند خون زخم است يا حيض ، بايد عبادتهاى خود را به‌جا آورد مگر حالت سابقه‌اش حيض باشد.
(مسأله 453 ) - اگر خونى ببيند و شك كند كه خون حيض است يا استحاضه، چنان‌چه شرائط حيض را داشته باشد، بايد حيض قرار دهد.
(مسأله 454 ) - اگر خونى ببيند كه نداند خون حيض است يا بكارت بايد خود را وارسى كند، يعنى مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و كمى صبر كند بعد بيرون آورد، پس اگر اطراف آن آلوده باشد، خون بكارت است و اگر به همه آن رسيده، حيض مى‌باشد.
(مسأله 455 ) - اگر كمتر از سه روز خون ببيند و پاك شود و بعد از سه روز خون درعادت يا با نشانه‌هاى حيض ببيند، خون دوم حيض است و خون اول اگرچه در روزهاى عادتش باشد، حيض نيست.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 60
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست