responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 354

دوم كسى نباشد اينها ارث مى‌برند.
(مسألة 2766 ) - اگر وارث ميت فقط يك عمو يا يك عمه است، چه پدر و مادرى باشد يعنى با ميت از يك پدر و مادر باشد، يا پدرى باشد يا مادرى همه مال به او مى‌رسد، و اگر چند عمو يا چند عمه باشند و همه پدر و مادرى يا همه پدرى باشند، مال به طور مساوى بين آنان قسمت مى‌شود، و اگر عمو و عمه هر دو باشند، و همه پدر و مادرى، يا همه پدرى باشند، مشهور اين است كه عمو دو برابر عمه مى‌برد، مثلاً اگر وارث ميت دو عمو و يك عمه باشد، مال را پنج قسمت مى‌كنند، يك قسمت را به عمه مى‌دهند و چهار قسمت را عموها به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند ولى بعيد نيست كه قسمت بين عمو و عمه نيز به طور مساوى باشد.
(مسألة 2767 ) - اگر وارث ميت فقط چند عموى مادرى يا چند عمه مادرى يا عمو و عمة مادرى باشند، ظاهر آن است كه مال به طور مساوى بين آنان قسمت مى‌شود.
(مسألة 2768 ) - اگر وارث ميت عمو و عمه باشد و بعضى پدرى و بعضى مادرى و بعضى پدر و مادرى باشند، عمو و عمه پدرى ارث نمى‌برند، و مشهور اين است كه اگر ميت يك عمو يا يك عمه مادرى دارد مال را شش قسمت مى‌كنند، يك قسمت را به عمو يا عم مادرى و بقيه را به عمو و عمة پدر و مادرى مى‌دهند و در فرض نبودن آن‌ها به عمو و عمة پدرى مى‌دهند و اگر هم عمو و هم عمة مادرى دارد، مال را سه قسمت مى‌كنند دو قسمت را به عمو و عمة پدر و مادرى و در فرض نبودن آن‌ها به عمو و عمة پدرى و يك قسمت را به عمو و عمة مادرى مى‌دهند، ولى بعيد نيست كه در هر دو صورت عمو و عمه مادرى مثل عمو و عمه‌هاى ديگر باشند و مال بين همة آن‌ها به طور مساوى تقسيم شود.
(مسألة 2769 ) - اگر وارث ميت فقط يك دايى، يا يك خاله باشد هم مال به او مى‌رسد، و اگر هم دايى و هم خاله باشد، و همه پدر و مادرى، يا پدرى، يا مادرى باشند مال به طور مساوى بين آنان قسمت مى‌شود.
(مسألة 2770 ) - اگر وارث ميت فقط يك يا چند دايى، و خالة مادرى و دايى و خالة پدر و مادرى، و دايى و خاله پدرى باشد، دايى و خاله پدرى ارث نمى‌برد، و بعيد نيست بقيه در تقسيم با همديگر مساوى باشند.
(مسألة 2771 ) - اگر وارث ميت يك يا چند دايى يا يك يا چند خاله يا دائى و خاله و يك يا چند عمو يا يك يا چند عمه يا عمو باشد مال را سه قسمت مى‌كنند يك قسمت را دايى يا خاله يا هر دو، بقيه را عمو يا عمه يا هر دو مى‌برد.
(مسألة 2772 ) - اگر وارث ميت يك دايى يا يك خاله و عمو و عمه باشد چنان‌چه عمو و عمه، پدر و مادرى يا پدرى باشند، مال را سه قسمت مى‌كنند، يك قسمت را دايى يا خاله مى‌برد و از بقيه بنا بر مشهور دو قسمت به عمو و يك قسمت به عمه مى‌دهند بنابر اين مال را نه قسمت مى‌كنند سه قسمت را به دائى يا خاله و چهار قسمت را به عمو و دو قسمت را به عمه مى‌دهند ولى بعيد نيست كه بقيه بين عمو و عمه به طور مساوى تقسيم شود.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 354
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست