responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 352

(مسألة 2759 ) - اگر وارث ميت فقط يك جد يا يك جده است، چه پدرى باشد يا مادرى، همة مال به او مى‌رسد و با بودن جد ميت پدر جد او ارث نمى‌برد و اگر وارث ميت فقط جد و جدة پدرى باشد، مال سه قسمت مى‌شود دو قسمت را جد و يك قسمت را جده مى‌برد. و اگر جد و جدة مادرى باشد مال را به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند.
(مسألة 2760 ) - اگر وارث ميت فقط يك جد يا جده پدرى و يك جد يا جده مادرى باشد، مال سه قسمت مى‌شود، دو قسمت را جد يا جدة پدرى و يك قسمت را جد مادرى مى‌برد.
(مسألة 2761 ) - اگر وارث ميت جد يا جدة پدرى و جد و جده مادرى باشد، مال سه قسمت مى‌شود، يك قسمت آن را جد و جدة مادرى به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند و دو قسمت آن را به جد و جدة پدرى مى‌دهند و جد دو برابر جده مى‌برد.
(مسألة 2762 ) - اگر وارث ميت فقط زن و جد و جدة پدرى، و جد و جدة مادرى او باشد، زن ارث خود را به تفصيلى كه بعداً گفته مى‌شود مى‌برد و يك قسمت از سه قسمت اصل مال را به جد و جده مادرى مى‌دهند كه به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند و بقيه را به جد و جدة پدرى مى‌دهند، و جد دو برابر جده مى‌برد و اگر وارث ميت شوهر و جد و جده باشد، شوهر نصف مال را مى‌برد و جد و جده به‌دستورى كه در مسائل گذشته گفته شد، ارث خود را مى‌برند.
(مسألة 2763 ) - در اجتماع برادر يا خواهر يا برادرها و خواهرها يا جد يا جده يا اجداد يا جدات چند صورت است:
« اول »: هر يك از جد يا جده و برادر و خواهر همه از طرف مادر باشند در اين صورت مال بين آن‌ها به طور مساوى تقسيم مى‌شود، اگرچه از حيث ذكورت و انوثت مختلف باشند.
« دوم »: همة آن‌ها از طرف پدر باشند در اين صورت مال بين آن‌ها نيز به طور مساوى تقسيم مى‌شود در فرضى كه همه ذكور و يا همه اناث باشند، و اگر مختلف باشند پس هر يك ذكرى دو مقابل انثى مى‌برد.
« سوم »: هر يك از جد يا جده از طرف پدر باشد و برادر، يا خواهر از طرف پدر و مادر باشد حكم اين صورت حكم صورت گذشته است، و دانسته شد كه برادر يا خواهر پدرى ميت اگر با برادر يا خواهر پدرى و مادرى جمع شود پدرى تنها ارث نمى‌برد.
« چهارم »: اجداد يا جدات بعض از آن‌ها پدرى باشد و بعضى مادرى چه همه‌شان ذكور باشند يا اناث يا مختلف و برادرها يا خواهرها نيز چنين باشند در اين صورت از براى خويشان مادرى از برادرها و خواهرها و اجداد و جدات يك سوم از تركه است، و به طور مساوى بين آن‌ها تقسيم مى‌شود، اگرچه مختلف باشند از جهت ذكورت و انوثت و از براى خويشان پدرى از آن‌ها دو سوم از تركه است كه به هر ذكرى دو مقابل انثى داده مى‌شود و اگر اختلاف بين آن‌ها نباشد و همه ذكور و يا همه اناث باشند به طور مساوى بين آن‌ها تقسيم مى‌شود.
« پنجم »: جد يا جده از طرف پدر با برادر يا خواهر از طرف مادر جمع شود در اين صورت برادر يا خواهر در فرضى كه

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 352
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست