responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 342

وقف كند كه بعد از آنان وقف نوه‌هاى او باشد و هر دسته‌اى بعد از دستة ديگر از وقف استفاده كنند صحيح است.
(مسألة 2693 ) - اگر چيزى را بر خودش وقف كند مثل آن كه دكانى را وقف كند كه عايدى آن را بعد از مرگ او خرج مقبره‌اش نمايند صحيح نيست، ولى اگر مثلاً مالى را بر فقرا وقف كند و خودش فقير شود، مى‌تواند از منافع وقف استفاده نمايد.
(مسألة 2694 ) - اگر براى چيزى كه وقف كرده متولى معين كند، بايد مطابق قرارداد او رفتار نمايند و اگر معين نكند، چنان‌چه بر افراد مخصوصى مثلاً بر اولاد خود وقف كرده باشد، اختيار با خود آنان است و اگر بالغ نباشند اختيار با ولى ايشان است، و براى استفاده از وقف اجازه حاكم شرع لازم نيست.
(مسألة 2695 ) - اگر ملكى را مثلاً بر فقرا يا سادات وقف كند، يا وقف كند كه منافع آن به مصرف خيرات برسد، در صورتى كه براى آن ملك متولى معين نكرده باشد، اختيار آن با حاكم شرع است.
(مسألة 2696 ) - اگر ملكى را بر افراد مخصوصى مثلاً بر اولاد خود وقف كند كه هر طبقه‌اى بعد از طبق ديگر از آن استفاده كنند چنان‌چه متولى وقف آن را اجاره دهد و بميرد اجاره باطل نمى‌شود. ولى اگر متولى نداشته باشد، و يك طبقه از كسانى كه ملك بر آن‌ها وقف شده آن را اجاره دهند و در بين مدت اجاره بميرند، چنان‌چه طبق بعدى آن اجاره را امضاء نكنند اجاره باطل مى‌شود و در صورتى كه مستأجر مال‌الاجاره تمام مدت را داده باشد مال‌الاجار از زمان مردنشان تا آخر مدت اجاره را از مال آنان مى‌گيرد.
(مسألة 2697 ) - اگر ملك وقف خراب شود، از وقف بودن بيرون نمى‌رود مگر آن‌كه عنوانى را قصد كرده باشد كه آن عنوان از بين برود مثل باغ را براى تنزه وقف كرده باشد كه اگر آن باغ خراب شود وقف باطل مى‌شود و به ورثة واقف برمى‌گردد.
(مسألة 2698 ) - ملكى كه مقدارى از آن وقف است و مقدارى از آن وقف نيست اگر تقسيم نشده باشد، حاكم شرع يا متولى وقف مى‌تواند با نظر خبره سهم وقف را جدا كند.
(مسألة 2699 ) - اگر متولى وقف، خيانت كند و عايدات آن را به مصرفى كه معين شده نرساند، حاكم شرع امينى را به او ضميمه مى‌نمايد كه مانع از خيانتش گردد و درصورتى كه ممكن نباشد مى‌تواند به جاى او متولى امينى معين نمايد.
(مسألة 2700 ) - فرشى را كه براى حسينيه وقف كرده‌اند، نمى‌شود براى نماز به مسجد ببرند اگرچه آن مسجد نزديك حسينيه باشد.
(مسألة 2701 ) - اگر ملكى را براى تعمير مسجدى وقف نمايند، چنان‌چه آن مسجد احتياج به تعمير ندارد و انتظار هم نمى‌رود كه تا مدتى احتياج به تعمير پيدا كند مى‌توانند عايدات آن ملك را به مصرف مسجدى كه احتياج به تعمير دارد برسانند.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 342
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست