responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 34

كه يقين كند از جاهايى كه بايد شسته شود چيزى باقى نمانده، واجب است مقدارى از آن‌ها را هم بشويد و كسى كه نمى‌دانسته بايد اين مقدار را بشويد، اگر نداند در وضوهائى كه گرفته اين مقدار را شسته يا نه نمازى را كه با آن وضو خوانده و وقتش باقى است با وضوى جديد اعاده نمايد و قضاى نمازهائى كه وقتش گذشته واجب نيست.
(مسأله‌249) - بايد صورت و دست‌ها را از بالا به پايين شست و اگر از پايين به بالا بشويد وضو باطل است.
(مسأله‌250) - اگر دست را تر كند و به صورت و دستها بكشد، چنان‌چه ترى دست به‌قدرى باشد كه به واسطة كشيدن دست، آب كمى بر آن‌ها جارى شود، كافى است.
(مسأله‌251) - بعد از شستن صورت بايد دست راست و بعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشت‌ها بشويد.
(مسأله‌252) - براى آن كه يقين كند آرنج را كاملاً شسته بايد مقدارى بالاتر از آرنج را هم بشويد.
(مسأله‌253) - كسى كه پيش از شستن صورت دستهاى خود را تا مچ شسته، در موقع وضو بايد تا سر انگشتان بشويد. و اگر فقط تا مچ را بشويد وضوى او باطل است.
(مسأله‌254) - در وضو شستن صورت و دستها مرتبة اول واجب و مرتبة دوم مستحب و مرتبة سوم و بيشتر از آن حرام مى‌باشد. و كدام شستن اول يا دوم يا سوم است مربوط به قصد كسى است كه وضو مى‌گيرد، پس اگر به قصد شستن مرتبة اول مثلاً ده مرتبه آب به صورت بريزد اشكال ندارد و همة آن‌ها شستن اول حساب مى‌شود، و اگر به قصد سه مرتبه بشويد سه مرتبه آب بريزد مرتبه سوم آن حرام است.
(مسأله‌255) - بعد از شستن هر دو دست بايد جلوى سر را با ترى آب وضو كه در دست مانده، مسح كند، و احتياط واجب آن است كه با كف دست راست مسح نمايد و مسح را از بالا به پايين انجام دهد.
(مسأله‌256) - يك قسمت از چهار قسمت سر، كه مقابل پيشانى است جاى مسح مى‌باشد. و هر جاى اين قسمت را به هر انداز مسح كند كافى است، اگرچه احتياط مستحب آن است كه از درازا به اندازة درازاى يك انگشت و از پهنا به اندازة پهناى سه انگشت بسته مسح نمايد.
(مسأله‌257) - لازم نيست مسح سر بر پوست آن باشد بلكه بر موى جلوى سر هم صحيح است. ولى كسى كه موى جلوى سر او به اندازاى بلند است كه اگر مثلاً شانه كند به صورتش مى‌ريزد يا به‌جاهاى ديگر سر مى‌رسد بايد بيخ موها را مسح كند، يا فرق سر را باز كرده، پوست سر را مسح نمايد، و اگر موهائى را كه به صورت مى‌ريزد يا به‌جاى ديگر سر، مى‌رسد جلوى سر جمع كند و بر آن‌ها مسح نمايد، يا بر موى جاهاى ديگر سر كه جلوى آن آمده مسح كند چنين مسحى باطل است.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 34
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست