responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 267

(مسألة 2108 ) - فروختن ميوه‌اى را كه بر درخت است پيش از آنكه دانه ببندد و گلش بريزد نيز جائز است، و بهتر آن است كه چيزى را از حاصل زمين مانند سبزى‌ها با آن بفروشند، يا با مشترى شرط كنند كه ميوه را پيش از دانه بستن بچيند، يا ميوة بيشتر از يك‌سال را به او بفروشند.
(مسألة 2109 ) - اگر خرمايى را كه زرد يا سرخ شده بر درخت بفروشند اشكال ندارد، ولى عوض آن را از خرماى آن درخت قرار ندهند اما اگر كسى يك درخت خرما در خانه يا باغ كس ديگر داشته باشد درصورتى كه مقدار آن را تخمين كنند و صاحب درخت آن را به صاحب خانه يا باغ بفروشد و عوض آن را خرماى همان درخت قرار بدهند اشكال ندارد.
(مسألة 2110 ) - فروختن خيار و بادنجان و سبزيها و مانند اينها كه سالى چند مرتبه چيده مى‌شود، درصورتى كه ظاهر و نمايان شده باشد و معين كند كه مشترى در سال چند دفع آن را بچيند اشكال ندارد.
(مسألة 2111 ) - اگر خوش گندم و جو را بعد از آن كه دانه بسته، به چيز ديگرى غير گندم و جو كه از خودش حاصل مى‌شود بفروشند اشكال ندارد.

نقد و نسيه
(مسألة 2112 ) - اگر جنسى را نقد بفروشند، خريدار و فروشنده بعد از معامله مى‌توانند جنس و پول را از يكديگر مطالبه نموده و تحويل بگيرند، و تحويل دادن خانه و زمين و مانند اينها به اين است كه آن را در اختيار خريدار بگذارند كه بتواند در آن تصرف كند، و تحويل دادن فرش و لباس و مانند اينها به اين است كه آن را طورى در اختيار خريدار بگذارند كه اگر بخواهد آن را به‌جاى ديگر ببرد فروشنده جلوگيرى نكند.
(مسألة 2113 ) - در معامل نسيه بايد مدت كاملاً معلوم باشد، پس اگر جنسى را بفروشد كه سر خرمن پول آن را بگيرد، چون مدت كاملاً معين نشده معامله باطل است.
(مسألة 2114 ) - اگر جنسى را نسيه بفروشد، پيش از تمام شدن مدتى كه قرار گذاشته‌اند، نمى‌تواند عوض آن را از خريدار مطالبه نمايد، ولى اگر خريدار بميرد و از خودش مال داشته باشد، فروشنده مى‌تواند پيش از تمام شدن مدت، طلبى را كه دارد از ورث او مطالبه نمايد.
(مسألة 2115 ) - اگر جنسى را نسيه بفروشد، بعد از تمام شدن مدتى كه قرار گذاشته‌اند، مى‌تواند عوض آن را از خريدار مطالبه نمايد، ولى اگر خريدار نتواند بپردازد بايد او را مهلت دهد، يا معامله را فسخ كند و درصورتى كه آن جنس موجود است پس بگيرد.
(مسألة 2116 ) - اگر به كسى كه قيمت جنس را نمى‌داند، مقدارى نسيه بدهد و قيمت آن را به او نگويد معامله باطل است، ولى اگر به كسى كه قيمت نقدى جنس را مى‌داند نسيه بدهد و گرانتر حساب كند، مثلاً بگويد جنسى را كه به تو نسيه مى‌دهم تومانى يك ريال از قيمتى كه نقد مى‌فروشم گرانتر حساب مى‌كنم و او قبول كند اشكال ندارد.
(مسألة 2117 ) - كسى كه جنسى را نسيه فروخته و براى گرفتن پول آن مدتى قرار داده، اگر مثلاً بعد از گذشتن نصف مدت، مقدارى از طلب خود را كم كند و بقيه را نقد بگيرد اشكال ندارد.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 267
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست