responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 255

(مسألة 2019 ) - انسان اگرچه مخارج عيالاتش را از مال حرام بدهد بايد فطرة آنان را از مال حلال بدهد.
(مسألة 2020 ) - اگر انسان كسى را اجير نمايد و شرط كند كه مخارج او را بدهد بايد فطره او را هم بدهد، ولى چنان‌چه شرط كند كه مقدار مخارج او را بدهد مثلاً پولى براى مخارجش بدهد، واجب نيست فطره او را بدهد.
(مسألة 2021 ) - اگر كسى بعد از غروب شب عيد فطر بميرد، بايد فطرة او و عيالاتش را از مال او بدهند، ولى اگر پيش از غروب بميرد، واجب نيست فطرة او و عيالاتش را از مال او بدهند.

مصرف زكات فطره
(مسألة 2022 ) - اگر زكات فطره را به يكى از هشت مصرفى كه سابقاً براى زكات مال گفته شد برسانند كافى است، ولى احتياط مستحب آن است كه فقط به فقراى شيعه بدهند.
(مسألة 2023 ) - اگر طفل شيعه‌اى فقير باشد، انسان مى‌تواند فطره را به مصرف او برساند يا به واسطة دادن به ولى او، ملك طفل نمايد.
(مسألة 2024 ) - فقيرى كه فطره به او مى‌دهند لازم نيست عادل باشد، ولى دادن به شراب‌خور جايز نيست و احتياط واجب آن است كه به بى‌نماز و كسى كه آشكارا معصيت مى‌كند فطره ندهند.
(مسألة 2025 ) - به كسى كه فطره را در معصيت مصرف مى‌كند، نبايد فطره بدهند.
(مسألة 2026 ) - احتياط واجب آن است كه به يك فقير كمتر از يك صاع كه تقريباً سه كيلو است فطره ندهند، ولى اگر بيشتر بدهند اشكال ندارد.
(مسألة 2027 ) - اگر از جنسى كه قيمتش دو برابر قيمت معمولى آن است مثلاً از گندمى كه قيمت گندم معمولى است، نصف صاع كه معناى آن در مسأل پيش گفته شد بدهد كافى نيست، بلكه اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد كافى نيست.
(مسألة 2028 ) - انسان نمى‌تواند نصف صاع را از يك جنس مثلاً گندم و نصف ديگر آن را از جنس ديگر مثلاً جو بدهد، اگر آن را به قصد قيمت فطره هم بدهد كافى نيست.
(مسألة 2029 ) - مستحب است در دادن زكات فطره خويشان فقير خود را بر ديگران مقدم دارد و بعد همسايگان فقير را و بعد اهل علم فقير را، ولى اگر ديگران از جهتى برترى داشته باشند مستحب است آن‌ها را مقدم بدارد.
(مسألة 2030 ) - اگر انسان به خيال اين كه كسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده، چنان‌چه مالى را كه به او داده از بين نرفته باشد، بايد پس بگيرد و به مستحق بدهد، و اگر نتواند بگيرد، بايد از مال خودش فطره را بدهد، و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرند فطره مى‌دانسته يا احتمال مى‌داده آنچه را كه گرفته فطره است بايد عوض آن را بدهد و اگر نمى‌دانسته، دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره بدهد.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 255
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست