responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 245

(مسألة 1926 ) - گوسفندى را كه بابت زكات مى‌دهد، اگر قيمتش مختصرى از گوسفندهاى ديگر او كمتر باشد اشكال ندارد، ولى بهتر است گوسفندى را كه قيمت آن از تمام گوسفندهايش بيشتر است بدهد. و همچنين است در گاو و شتر.
(مسألة 1927 ) - اگر چند نفر با هم شريك باشند، هر كدام آنان كه سهمش به نصاب اول رسيده، بايد زكات بدهد، و بر كسى كه سهم او كمتر از نصاب اول است زكات واجب نيست.
(مسألة 1928 ) - اگر يك نفر در چند جا گاو يا شتر يا گوسفند داشته باشد و روى هم به انداز نصاب باشند، بايد زكات آن‌ها را بدهد.
(مسألة 1929 ) - اگر گاو و گوسفند و شترى كه دارد مريض و معيوب هم باشند، بايد زكات آن‌ها را بدهد.
(مسألة 1930 ) - اگر گاو و گوسفند و شترى كه دارد، همه مريض يا معيوب يا پير باشند، مى‌تواند زكات را از خود آن‌ها بدهد. ولى اگر همه سالم و بى‌عيب و جوان باشند، نمى‌تواند زكات آن‌ها را مريض يا معيوب يا پير بدهد، بلكه اگر بعضى از آن‌ها سالم و بعضى مريض، و دسته‌اى معيوب و دست ديگر بى‌عيب، و مقدارى پير و مقدارى جوان باشند، احتياط واجب آن است كه براى زكات آن‌ها سالم و بى‌عيب و جوان بدهد.
(مسألة 1931 ) - اگر پيش از تمام شدن ماه يازدهم، گاو و گوسفند و شترى را كه دارد با چيز ديگرى عوض كند، يا نصابى را كه دارد با مقدار نصاب از همان جنس عوض نمايد، مثلاً چهل گوسفند بدهد، و چهل گوسفند ديگر بگيرد، زكات بر او واجب نيست.
(مسألة 1932 ) - كسى كه بايد زكات گاو و گوسفند و شتر را بدهد، اگر زكات آن‌ها را از مال ديگرش بدهد، تا وقتى شماره آن‌ها از نصاب كم نشده همه ساله بايد زكات را بدهد. و اگر از خود آن‌ها بدهد و از نصاب اول كمتر شوند زكات بر او واجب نيست، مثلاً كسى كه چهل گوسفند دارد اگر از مال ديگرش زكات آن‌ها را بدهد تا وقتى كه گوسفندهاى او از چهل كم نشده همه ساله بايد يك گوسفند بدهد و اگر از خود آن‌ها بدهد، تا وقتى به چهل نرسيده زكات بر او واجب نيست.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 245
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست