responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 193

كمى بعد از امام به‌جا آورد. و اگر عمداً پيش از امام يا مدتى بعد از امام انجام دهد، جماعتش باطل مى‌شود، ولى اگر به وظيفة منفرد عمل نمايد نمازش صحيح است.
(مسألة 1480 ) - اگر سهواً پيش از امام سر از ركوع بردارد، چنان‌چه امام در ركوع باشد، بايد به ركوع برگردد و با امام سر بردارد و در اين صورت زياد شدن ركوع كه ركن است نماز را باطل نمى‌كند، ولى اگر به ركوع برگردد و پيش از آن كه به ركوع برسد، امام سر بردارد نمازش باطل است.
(مسألة 1481 ) - اگر اشتباهاً سر بردارد و ببيند امام در سجده است، بايد به سجده برگردد و چنان‌چه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد براى زياد شدن دو سجده كه ركن است نماز باطل نمى‌شود.
(مسألة 1482 ) - كسى كه اشتباهاً پيش از امام سر از سجده برداشته هرگاه به سجده برگردد، و معلوم شود امام قبلاً سر برداشته است، نمازش صحيح است ولى اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد، نماز باطل است.
(مسألة 1483 ) - اگر اشتباهاً سر از ركوع يا سجده بردارد و سهواً يا به خيال اين كه به امام نمى‌رسد به ركوع يا سجده نرود جماعت و نمازش صحيح است.
(مسألة 1484 ) - اگر سر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است چنان‌چه به خيال اين‌كه سجدة اول امام است، به قصد اين كه با امام سجده كند به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده، سجدة دوم او حساب مى‌شود و اگر به خيال اينكه سجده دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده، بايد به قصد با امام سجده كند تمام كند و دوباره با امام به سجده رود. و در هر دو صورت بهتر آن است كه نماز را با جماعت تمام كند و دوباره بخواند.
(مسألة 1485 ) - اگر سهواً پيش از امام به ركوع رود و طورى باشد كه اگر سر بردارد به مقدارى از قرائت امام مى‌رسد، چنان‌چه سر بردارد و با امام به ركوع رود نمازش صحيح است و اگر عمداً برنگردد نمازش باطل است.
(مسألة 1486 ) - اگر سهواً پيش از امام به ركوع رود و طورى باشد كه اگر برگردد به چيزى از قرائت امام نمى‌رسد، اگر به قصد با امام نماز بخواند سر بردارد و با امام به ركوع رود، جماعت و نمازش صحيح است و اگر عمداً برنگردد نمازش صحيح است و منفرد و مى‌شود.
(مسألة 1487 ) - اگر سهواً پيش از امام به سجده رود، اگر به قصد با امام نماز بخواند سربردارد و با امام به سجده رود، جماعت و نمازش صحيح است اگر عمداً برنگردد نمازش صحيح و منفرد مى‌گردد.
(مسألة 1488 ) - اگر امام در ركعتى كه قنوت ندارد اشتباهاً قنوت بخواند، يا در ركعتى كه تشهد ندارد اشتباهاً مشغول خواندن تشهد شود، مأموم نبايد قنوت و تشهد را بخواند، ولى نمى‌تواند پيش از امام به ركوع رود، يا پيش از ايستادن امام بايستد، بلكه بايد صبر كند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با او بخواند.
* * *

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 193
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست