responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 141

بگويد، و اگر بعد از آن كه از حال ركوع خارج شد، يادش بيايد، نماز او صحيح است.
(مسألة 1043 ) - اگر نتواند به مقدار ذكر در ركوع بماند، احتياط واجب آن است كه بقيه آن را درحال برخواستن بگويد.
(مسألة 1044 ) - اگر به واسط مرض و مانند آن در ركوع آرام نگيرد، نمازش صحيح است، ولى بايد پيش از آن كه از حال ركوع خارج شود، ذكر واجب را به نحوى كه گذشت بگويد.
(مسألة 1045 ) - هرگاه نتواند به انداز ركوع خم شود، بايد به چيزى تكيه دهد و ركوع كند، و اگر موقعى هم كه تكيه داده نتواند به‌طور معمول ركوع كند بنابر احتياط بايد به هر اندازه مى‌تواند خم شود و اشاره به ركوع نيز بنمايد و اگر هيچ نتواند خم شود، بايد براى ركوع با سر اشاره نمايد.
(مسألة 1046 ) - كسى كه براى ركوع بايد با سر اشاره كند، و اگر نتواند با سر اشاره كند بايد به نيت ركوع چشم‌ها را هم بگذارد و ذكر آن را بگويد و به نيت برخواستن از ركوع چشم‌ها را باز كند. و اگر از اين هم عاجز است بنابر احتياط در قلب خود نيت ركوع كند و ذكر آن را بگويد.
(مسألة 1047 ) - كسى كه نمى‌تواند ايستاده يا نشسته ركوع كند، ولى براى ركوع مى‌تواند درحالى كه نشسته است خم شود، بايد ايستاده نماز بخواند و براى ركوع با سر اشاره نمايد و احتياط مستحب آن است كه نماز ديگرى هم بخواند و موقع ركوع آن بنشيند و براى ركوع خم شود.
(مسألة 1048 ) - اگر بعد از رسيدن به حد ركوع و آرام گرفتن بدن سر بردارد و دو مرتبه به انداز ركوع خم شود نمازش باطل است، و نيز اگر بعداز آن كه به انداز ركوع خم شد و بدنش آرام گرفت به قصد ركوع به قدرى خم شود كه از انداز ركوع بگذرد و دوباره به ركوع برگردد بنابر احتياط واجب نمازش باطل است و بهتر آن است كه نماز را تمام كند و از سر بخواند.
(مسألة 1049 ) - بعد از تمام شدن ذكر ركوع، بايد راست بايستد و بعد از آن كه بدن آرام گرفت به سجده رود، و اگر عمداً پيش از ايستادن، يا پيش از آرام گرفتن بدن به سجده رود نمازش باطل است.
(مسألة 1050 ) - اگر ركوع را فراموش كند، و پيش از آن كه به سجده برسد يادش بيايد بايد بايستد بعد به ركوع رود، و چنان‌چه به حالت خميدگى به ركوع برگردد نمازش باطل است.
(مسألة 1051 ) - اگر بعد از آن كه پيشانى به زمين رسيد، يادش بيايد كه ركوع نكرده، لازم است برگردد و ركوع را بعد از ايستادن به‌جا آورد، و درصورتى كه در سجدة دوّم يادش بيايد نمازش باطل است.
(مسألة 1052 ) - مستحب است پيش از رفتن به ركوع در حالى كه راست ايستاده تكبير بگويد و در ركوع زانوها را به عقب دهد، و پشت را صاف نگه‌دارد و گردن را بكشد و مساوى پشت نگه دارد، و بين دو قدم را نگاه كند، و پيش از ذكر يا بعد از آن صلوات بفرستد، و بعد از آن كه از ركوع برخاست و راست ايستاد، در حال آرامى بدن بگويد: «سمع الله لمن

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 141
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست