responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 133

(مسألة 959 ) اگر انسان بخواهد "الله اكبر" را به چيزى كه بعد از آن مى‌خواند مثلاً به"بسم الله الرحمن الرحيم" بچسباند، بايد (راء) اكبر را پيش بدهد، ولى احتياط واجب آنست كه در نماز واجب نچسباند.
(مسألة 960 )موقع گفتن تكبيرة الاحرام بايد بدن آرام باشد، و اگر عمداً در حالى كه بدنش حركت دارد، تكبيرة الاحرام را بگويد، باطل است.
(مسألة 961 )تكبير و حمد و سوره و ذكر و دعا را بايد طورى بخواند كه خودش بشنود،و اگر به واسط سنگينى يا كرى گوش يا سر و صداى زياد نمى‌شنود، بايد طورى بگويد كه اگر مانعى نباشد بشنود.
(مسألة 962 ) كسى كه لال است يا زبان او مرضى دارد كه نمى‌تواند "الله اكبر" را بگويد، بايد به هر طور كه مى‌تواند بگويد، و اگر هيچ نمى‌تواند بگويد، بنابر احتياط بايد در قلب خود بگذارند، و براى تكبير اشاره كند و زبانش را هم اگر مى‌تواند حركت دهد.
(مسألة 963 ) مستحب است بعد از تكبيرة الاحرام بگويد: "يا محسن قد اتاك المسيى‌ء و قد امرت المحسن ان يتجاوز عن المسى‌ء انت المحسن و انا المسى‌ء بحق محمد و آل محمد صل على محمد و آل محمد و تجاوز عن قبيح ما تعلم منى"، يعنى اى خدايى كه به بندگان احسان مى‌كنى بنده گنهكار به در خانه تو آمده و تو امر كرده‌اى كه نيكوكار از گنهكار بگذرد، تو نيكوكارى و من گناهكار، به حق محمد و آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم رحمت خود را بر محمد و آل محمد بفرست و از بديهايى كه مى‌دانى از من سر زده بگذر.
(مسألة 964 ) مستحب است موقع گفتن تكبير اول نماز و تكبيرهاى بين نماز، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد.
(مسألة 965 ) اگر شك كند كه تكبيرة الاحرام را گفته يا نه، چنان‌چه مشغول خواندن چيزى از قرائت شده، به شك خود اعتنا نكند، و اگر چيزى نخوانده، بايد تكبير را بگويد.
(مسألة 966 ) اگر بعد از گفتن تكبيرة الاحرام شك كند كه آن را صحيح گفته يا نه،چه مشغول خواندن چيزى شده باشد يا نه به شك خود اعتنا نكند.

قيام (ايستادن)
(مسألة 967 ) قيام در موقع گفتن تكبيرة الاحرام و قيام پيش از ركوع كه آن را قيام متصل به ركوع مى‌گويند ركن است، ولى قيام در موقع خواندن حمد و سوره و قيام بعد از ركوع ركن نيست، و اگر كسى آن را از روى فراموشى ترك كند، نمازش صحيح است.
(مسألة 968 )واجب است پيش از گفتن تكبير و بعد از آن مقدارى بايستد تا يقين كند كه تكبير را درحال ايستادن گفته است.
(مسألة 969 ) اگر ركوع را فراموش كند و بعد از حمد و سوره بنشيند و يادش بيايد كه ركوع نكرده، بايد بايستد و به

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 133
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست