responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 116

(مسأله‌818 ) - اگر يقين كند خونى كه در بدن يا لباس او است خون نجسى است كه نماز با آن صحيح است، مثلاً يقين كند خون زخم و دمل است چنان‌چه بعد از نماز بفهمد خونى بوده كه نماز با آن باطل است، نمازش صحيح است.
(مسأله‌819 ) - اگر نجس بودن چيزى را فراموش كند و بدن يا لباسش با رطوبت به آن برسد، و در حال فراموشى نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد، نماز او صحيح است. ولى اگر بدنش با رطوبت به چيزى كه نجس بودن آن را فراموش كرده برسد و بدون اينكه خود را آب بكشد، غسل كند و نماز بخواند، غسل و نمازش باطل است. مگر طورى باشد كه به غسل نمودن، بدن نيز پاك شود، و نيز اگر جايى از اعضاى وضو با رطوبت به چيزى كه نجس بودن آن را فراموش كرده برسد و پيش از آن كه آنجا را آب بكشد، وضو بگيرد و نماز بخواند، وضو و نمازش باطل مى‌باشد، مگر طورى باشد كه به وضو گرفتن اعضاء وضو نيز پاك شود.
(مسأله‌820 ) - كسى كه يك لباس دارد، اگر بدن و لباسش نجس شود و به انداز آب كشيدن يكى از آن‌ها آب داشته باشد، اولى اين است كه بدن را آب كشيده و با لباس نجس نماز بخواند، و جائز است كه لباس را آب كشيده و با بدن نجس نماز بخواند، ولى درصورتى كه نجاست يكى از آن‌ها بيشتر باشد لازم است آن را آب بكشد.
(مسأله‌821 ) - كسى كه غير از لباس نجس، لباس ديگرى ندارد، بايد با لباس نجس نماز بخواند و نمازش صحيح است.
(مسأله‌822 ) - كسى كه دو لباس دارد، اگر بداند يكى از آن‌ها نجس است و نداند كدام يك از آن‌ها نجس است، چنان‌چه وقت دارد، بايد با هر دو لباس نماز بخواند، مثلاً اگر مى‌خواهد نماز ظهر و عصر بخواند، بايد با هر كدام يك نماز ظهر و يك نماز عصر بخواند، ولى اگر وقت تنگ است، با هر كدام نماز بخواند كافى است.
(مسأله‌823 ) - «شرط دوم» لباس نمازگزار بايد مباح باشد، و كسى كه مى‌داند پوشيدن لباس غصبى حرام است، يا از روى تقصير مسئله را نداند اگر عمداً در نماز بخواند، باطل است. ولى در چيزهايى كه به تنهايى عورت را نمى‌پوشاند و همچنين چيزهايى كه فعلاً نمازگزاران آن‌ها را نپوشيده، مانند دستمال بزرگ يا لنگى كه در جبيب گذاشته شود، اگرچه بشود عورت را در آن‌ها بپوشاند، و هم چنين چيزهايى كه نمازگزار آن‌ها را پوشيده ولى ساتر مباح ديگرى دارد، در تمام اين صور غصبى بودن آن‌ها به نماز ضررى ندارد، هر چند احتياط در ترك است.
(مسأله‌824 ) - كسى كه مى‌داند پوشيدن لباس غصبى حرام است، ولى نمى‌داند نماز را باطل مى‌كند، اگر عمداً با لباس غصبى نماز بخواند به تفصيلى كه در مسألة قبلى گفته شد نمازش باطل است.
(مسأله 825 ) - اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است يا فراموش كند درصورتى كه خود غاصب نباشد و با آن لباس نماز بخواند، نمازش صحيح است.
(مسأله‌826 ) - اگر نداند، يا فراموش كند كه لباس او غصبى است و در بين نماز بفهمد، چنان‌چه چيز ديگرى عورت او را پوشانده است و مى‌تواند فوراً يا بدون اين كه موالات (يعنى پى در پى بودن نماز) بهم بخورد، لباس غصبى را بيرون

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 116
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست